Alla inlägg den 13 november 2013

Av enkakaiugnen - 13 november 2013 11:45

   

Ibland, eller för det mesta faktiskt, så håller jag på med andra saker samtidigt som jag bakar. Det kan bli lite mycket att hålla i huvudet och då blir det sällan som jag tänkt mig. För mycket gräddat eller för lite, eller ett dåligt recept helt enkelt. Därför har jag kommit på en del sätt att rädda sådant som inte riktigt bakats med kärlek, utan mer med stress.

Här under gömmer sig ett lite misslyckat bakverk. De fick däremot en make over och blev så väldans piffiga och saftiga muffins. Jag hade ett recept som inte riktigt funkade, kakorna blev helt enkelt för torra. Men det var ju 16 stycken, dessutom med handplockade och väldigt goda skogshallon i, så det tog emot att slänga dem. Så jag räddade dem istället. Jag tänker att detta kanske hänt någon annan också någonstans, så därför tänkte jag dela med mig lite av hur jag gjorde för att rädda dem.

Om muffinsen är för torr och tråkig så kan man gör något av följande:

* Stick hål i muffinsen med en potatissticka, några stycken. Värm mjölk med lite vaniljsocker i en kastrull och skeda sedan över lite vaniljmjölk över muffinsen. Låt stå en stund och dra.

* Gröp ur en bit i mitten av muffinsen. Fyll öppningen med sylt och lägg tillbaka biten som du gröpt ur. Detta blir extra bra om man...

*...brer lite glasyr på muffinsarna också. Här är en citronfrosting som jag använder ganska ofta. Citronen kan bytas ut mot 1-2 tsk vaniljsocker istället.


Citronfrosting:

25 g rumsvarmt smör

125 g philadelphiaost

2,5 dl florsocker

1 msk citronsaft

finrivet skal från 1 citron


Gör så här:
1. Vispa ihop smöret och philadelphiaosten.

2. Tillsätt citron och florsocker och vispa ihop till en slät kräm.


Dekorationer kan ju rädda kakor och muffins en hel del. Florsocker, strössel, skivad frukt, hackade nötter eller något annat som piffar upp något som inte blev så snyggt eller så bra bakat som man hade tänkt, är ju perfet för att rädda bakverket. För det ska ju mycket till om man ska börja om, man vill ju äta också.

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards