Alla inlägg den 15 november 2013

Av enkakaiugnen - 15 november 2013 23:15

 

Det kliar lite i bakfingrarna nu, och jag har en massa julrecept som ligger här omkring så jag ska bara se till att få lite baktid inom kort så blir det en väldans massa jul här! Det här receptet har ingen julkänsla alls, men funkar riktigt bra ändå. Det här är en sockerkaka med blåbär och philadelphiaost. En lite twist på min all time high-kaka, nämligen denna. Det är favorit när det gäller mjuka kakor, men den här gången fanns inte tiden. Så då gjorde jag en enklare variant. Grunden är ett sockerkaksrecept som jag piffat till med lite blåbär och philadelphiaost. Så här gjorde jag.


Blåbärskaka

2 ägg

2 ½ dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

50 g smör

1 dl mjölk

3 ½ dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

Lite salt

1 dl blåbär

Ca. 1 msk potatismjöl (om du har frysta blåbär)

50 g philadelphiaost


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en bunke.

2. Smält smöret.

3. Vispa ägg och socker riktigt pösigt.

4. Vänd ner mjölblandningen och därefter smält smör och mjölk.

5. Häll smeten i en smord och bröad sockerkaksform

6. Lägg potatismjölet i en skål och häll de frysta blåbären däri. Skaka skålen lite så att blåbären blir vita av potatismjölet. Lyft upp blåbären och sprid ut dem över kakan.

7. Klicka ner philadelphiaosten i kakan och tryck ner den lite.

8. Grädda i 30-35 minuter. Känn med en sticka att kakan är klar, den ska inte vara kletig.

Pudra gärna med lite florsocker när den svalnat. Klart!

 

Av enkakaiugnen - 15 november 2013 16:27

Visste du att En kaka i ugnen finns på Facebook? Bloggen är ju inte kopplad dit, men den finns där ändå. Så sök på En kaka i ugnen så hittar du dit. Där lägger jag ut nya bakverk och en del baktankar också. Succéer, misslyckanden, smaksensationer (förhoppningsvis) och en del gnäll om varmluftsugnar finns att hitta där. Gilla gärna!

  Hallonkakor och kaffetårar i skogen en dag, då Facebook kändes väldigt långt borta.


     En vanilj- och vinbärskaka från samma skog som ovan, men på ett berg med fantastisk utsikt. Just nu, när det är november och gråheten har lagt sig runt huset, så kan man ju längta ihjäl sig efter de här sommarkvällarna.

 

Och en nostalgibild från lägenheten. Jag vet inte hur många kakor och bakverk jag fotat på den här balkongen de senaste två åren. Här var det en hallonpaj som hanmnade i rampljuset. Med all rätt också, eftersom den var riktigt god.

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards