Alla inlägg den 20 februari 2013

Av enkakaiugnen - 20 februari 2013 22:34

    

Jag känner mig lite som en frälsningssoldat just nu, "håll grytan kokande". Det var lite metaforiskt men det passar in på många plan och kanske främst här på bloggen. För nu kokas det inte med nån frenesi direkt, har inte bakat på hela veckan om jag ska vara ärlig. Jag odlar min kondition istället för min kreativitet. Hmm. Eller något liknande. När man odlar sin kondition så dyker det då och då upp tillfällen när man vill ge upp och istället dra filten över sig med en brownie och en kaffe. Om man då känner att man egentligen inte vill ge upp sin kroppsliga satsning, utan mer bara vill äta sötsaker så kan man prova de här små godingarna! Det är min favorit bland nyttiga kakor. Det är chokladbollar smaksatta med blåbär och med en mindre mängd socker. Prova dom när suget sätter in, det funkar perfekt. Over and out.

 

Blåbärsbollar Ca, 10 st små

3½ dl fiberhavregryn

½ dl rårörsocker + 1/4 dl strösocker (el. 3/4 av någon av dem)

1 krm vaniljpulver

2 ½ msk kakao

2 msk starkt kallt kaffe

1 ägg

1 dl tinade blåbär

1 tsk potatismjöl

½ msk rårörsocker


Gör så här:

1. Blanda havregryn, socker, vaniljpulver och kakao.

2. Blanda i ägget och sedan kaffet.

3. Blanda blåbären med potatismjöl och ½ msk socker. Häll det i chokladsmeten.

4. Blanda ordentligt och ställ i kylen en liten stund.

5. Rulla till bollar och rulla bollarna i kokos. Ställ en stund i kylen. Ät!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards