Direktlänk till inlägg 22 maj 2014

Rågsiktskakor!

Av enkakaiugnen - 22 maj 2014 19:00

   

De här rågkakorna påminner mig om mitt allra allra första jobb. Jag jobbade på ett café i stan från att jag gick i nian tills att jag slutade gymnasiet ungefär. Det var ett riktigt roligt jobb, jag trivdes så bra! Sen var jag ju omgiven av alla möjliga typer av kakor och tårtor också så det var väl inte så konstigt. Bland annat så fanns det den här typen av rågsiktskakor där och när man jobbade hela dagen så åt vi alltid frukost där och oftast blev det just rågkakor med ost. Det var ju bageribakade bröd och det kan jag inte tävla med, men det här var ett riktigt bra recept i alla fall. Jag bytte ut lite av rågsikten mot fint rågmjöl för att få lite grövre bröd. Det blev gott med morötterna också, saftigt men inte för mycket smak. Här är receptet, ur tidningen Hembakat:


Rågsiktskakor 4 st

50 g jäst

6 dl mjölk, ljummen

50 g smält smör

2 tsk salt

0,75 dl sirap

1 dl fint riven morot

4 dl fint rågmjöl

9 dl rågsikt


Gör så här:

1. Smula jästen i en bunke och lös upp den med lite av mjölken.

2. Häll i resten av mjölken och alla andra ingredienser, men mjölet sist och lite i taget.

3. Låt degen jäsa under bakduk i ca. 40 minuter.

4. Dela degen i 4 bitar och forma till runda kakor, ca. 15 cm i diameter.

5. Ta ut en lite rundel i mitten på varje kaka, t.ex med ett snapsglas eller liknande.

6. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och nagga dem med en gaffel.

7. Låt bröden jäsa i 30 minuter till, under bakduk.

Sätt ugnen på 220 grader.

8. Grädda bröden längst ned i ugnen i ca. 12-15 minuter tills de fått en gyllenbrun färg.

Klart! äts allra bäst med smör, ost och kaffe!

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:46

    Ville testa en ny julkaka i år och det blev denna, en klassiker. Den är riktigt god, nästan lite som smågodis som man går och nallar av. Ganska tydlig ingefärssmak och de är väldigt lika cederpepparkakor som vi åt ofta när jag var liten ...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:40

  Det här är ett eget recept, kombinerat efter tre olika recept och det jag hade hemma. Vill helst inte använda glutenfri mjölmix när jag bakar, gillar hellre att använda bovetemjöl och havremjöl. Den är snabbakad eftersom den inte jäser, så väldi...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:21

  Ett tjockt täcke av snö som bäddar in träden och skogen runt knuten, ganska underbart faktiskt. Finns ju få saker som ger sån julkänsla som just snön och allt den för med sig. Doften av glögg är inte så tokig den heller, för julkänslans skull. ...

Av enkakaiugnen - 1 augusti 2021 10:03

  Vaniljbullar ca 30 st150 g smör1 dl strösocker1/2 tsk salt1 ägg50 g jäst   5 dl mjölk2 tsk kardemumma13-15 dl vetemjöl   Fyllning: 1-2 dl vaniljkräm, hemgjord eller marsankräm  Ca 50 g mjukt smör   Gör så här: 1. Smält smöret och ...

Av enkakaiugnen - 1 augusti 2021 09:31

     Namnet avslöjar den här kakan, den är precis som kärleksmums, men utan choklad och med blåbärsfyllning och blåbärstopping istället. Receptet kommer från "Nu bakar vi" men jag dubblerade mängden blåbär i glasyren för att få en lite syrligar...

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2014 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards