Direktlänk till inlägg 24 augusti 2014

Nattjäst limpa

Av enkakaiugnen - 24 augusti 2014 11:45

   

Det här är väl det närmaste jag kommit ett evighetsbröd, tog en hel helg att baka det!! Och det var inte ens surdeg. Smaken blev helt okej men arbetsinsatsen dövade liksom lyckan över att brödet äntligen blev klart, så det blir nog inga fler omgångar. Det är hur som helst smidigt att göra degen på kvällen och sedan baka ut det på morgonen, men då ska det helst inte ta 1 ½ timme till med jäsning, vila och gräddning. Inte i min värld i alla fall. I det fallet är jag nog en lat-bagare. Här är hur som helst recepetet, för de som har mer tålamod än mig. För gott blev det!


Nattjäst limpa 1 st

30g Jäst
300g Kallt vatten
10g Salt
50g Pumpafrön
25g Russin
25g Torkade tranbär
60g Havregryn
50g Grovt rågmjöl
250g Vetemjöl

Rör ut jästen i vattnet. Rör i övriga ingredienser och arbeta ihop en smidig deg. Plasta om och låt stå i rumstemperatur över natten.
Skrapa ut degen ur bunken på ett mjölat bakbord. Rundriv degen till en boll och låt vila i ca 20 minuter. Forma bollen till en limpa och lägg den i en mjölad brödkorg och låt jäsa övertäck i 1 timme.
Värm ugnen till 275C och ställ in en plåt.
Stjälp ut limpan på den varma plåten och snitta brödet. Ställ in plåten i den varma ugnen och dra ner temperaturen till 250C och grädda i 10 minuter. Sänk värmen till 200C och grädda tills brödet får en innetemperatur på 98C, ca 20 minuter.
Låt svalna på galler utan bakduk!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av enkakaiugnen - Lördag 13 april 08:39

  Sällan har våren varit så efterlängtad. Vi har haft snö i ett halvår nu, sedan 20 oktober. Efter en evighetsvinter tar vi nu alla chanser att skotta gångar i den 1 meter djupa snön som fortfarande brer ut sig på gräsmattan. Så nu kan vi röra oss ...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:46

    Ville testa en ny julkaka i år och det blev denna, en klassiker. Den är riktigt god, nästan lite som smågodis som man går och nallar av. Ganska tydlig ingefärssmak och de är väldigt lika cederpepparkakor som vi åt ofta när jag var liten ...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:40

  Det här är ett eget recept, kombinerat efter tre olika recept och det jag hade hemma. Vill helst inte använda glutenfri mjölmix när jag bakar, gillar hellre att använda bovetemjöl och havremjöl. Den är snabbakad eftersom den inte jäser, så väldi...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:21

  Ett tjockt täcke av snö som bäddar in träden och skogen runt knuten, ganska underbart faktiskt. Finns ju få saker som ger sån julkänsla som just snön och allt den för med sig. Doften av glögg är inte så tokig den heller, för julkänslans skull. ...

Av enkakaiugnen - 1 augusti 2021 10:03

  Vaniljbullar ca 30 st150 g smör1 dl strösocker1/2 tsk salt1 ägg50 g jäst   5 dl mjölk2 tsk kardemumma13-15 dl vetemjöl   Fyllning: 1-2 dl vaniljkräm, hemgjord eller marsankräm  Ca 50 g mjukt smör   Gör så här: 1. Smält smöret och ...

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards