Alla inlägg den 11 augusti 2014

Av enkakaiugnen - 11 augusti 2014 16:00

      

Det är något höstigt över de här kakorna, kan vara färgerna som gör det. Jag får lite Alfons Åberg-vibbar av dem också, från när han stjäl kakor ur farmors kakburk. Jag älskade verkligen boken där Alfons Åberg har kalas, mest för alla kak- och tårtbilder. Jag ville bara hoppa in i boken, hugga ett kaffefat och ta för mig, lite som Pippi Långstrump gör på kafferepet. Nu blev det många barnböcker, men den här bloggen behöver kanske lite kultur emellanåt.

Kakorna då? Jo, jag ville testa vinbär i en småkaka och då måste det ju vara en ganska söt en, gärna med lite kolasmak eftersom vinbär är så sura. Så jag tog helt enkelt ett recept på kolasnittar, tillsatte lite chaisocker, rullade bollar av kakorna och tryckte ner några vinbär i dem. Det blev en ganska pepparkakig, kolaaktig smak tack vare chaisockret och vinbären blev toppen till, särskilt om man är en sån som inte gillar när det blir för sött och sliskigt.

Här är receptet, bake away!


Kolakakor 20-30 st beroende på storlek

100 g mjukt smör

½ dl muscovadosocker

½ dl chaisocker (eller vanligt)

2 msk sirap

2, 25 dl vetemjöl

½ tsk bikarbonat

1 tsk vaniljsocker

1 tsk malen ingefära

Ca. 1 dl röda vinbär, rensade och sköljda

 

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Vispa smör, muscovadosocker, chaisocker och sirap krämigt.

2. Blanda vetemjöl, bikarbonat, vaniljsocker och ingefära.

3. Vänd ner det i smeten och knåda ihop till en smidig deg.

4. Dela degen i 2 rullar (1-2 cm i diameter) och skär varje rulle i 10 bitar. Rulla bitarna till runda bollar.

5. Lägg bollarna på en plåt med bakplåtspapper och tryck ut dem. Tryck försiktigt ner några röda vinbär i varje kaka.

6. Grädda tills de är gyllenbruna, ca. 12-15 minuter.

7. Låt kakorna svalna på galler.

  

Älskar ingefärssmaken! 

Vill man hellre baka något annat med vinbär, till exempel en mjuk kaka så kan man prova den här vinbärskakan med kokos.

 

Av enkakaiugnen - 11 augusti 2014 07:00

   

Enkla och goda frallor som jäser i kylen över dagen eller natten beroende på när man gör dem. Sen rullar man ihop dom, gräddar och äter upp dom. Hepp hepp.


Rågsiktsfrallor 16 st

25 g jäst

6 dl kallt vatten

1 msk honung

1 msk solrosolja

2 tsk salt

10 dl rågsikt

3 dl fint rågmjöl

2 dl grovt rågmjöl


Gör så här:

1. Smula jästen i en bunke. Häll på lite av vattnet och rör ut jästen i det.

2. Häll på resten av vattnet, salt och olja.

3. Rör ner resten av ingredienserna, sist mjölet, lite i taget.

4. Blanda ordentligt och plasta sedan in bunken och ställ i kylen över natten (eller under dagen).


5. Sätt ugnen på 225 grader.

6. Lägg bakplåtspapper på två plåtar.

7. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela i 16-20 delar. Forma delarna till bullar och lägg på plåtarna.

7. Grädda mitt i ugnen i 15 min.

Låt bullarna svalna på galler utan bakduk över.

Klart!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards