Alla inlägg den 22 februari 2012

Av enkakaiugnen - 22 februari 2012 21:00

   

Om det är någonting som jag verkligen tycker om i matväg så är det pannkakor! Jag borde verkligen äta det oftare för det är ju så himla gott. Helst vill jag ha dem till middag och göra rullar fyllda med jordgubbssylt och vispad grädde av dem. Men den amerikanska varianten är inte så tokig den heller, särskilt inte Leilas amerikanska pannkakor som jag gjort denna gång. Fyllda med blåbär och serverade med extra blåbär och vaniljglass blir de hur goda som helst! Vill man ha en mer LCHF-vänlig frukostpannkaka kan man titta här. Och vill man ha en norrländsk pannkaka med hjortronsylt så hittar man den här. Vill man ha någon annan sylt till så titta under sylt/marmelad-fliken! Det här är mitt bidrag till Månades Sötsak hos Söta saker, där temat denna månad är frukost.


Leilas amerikanska pannkakor 8 st

3,5 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

0,5 tsk salt

2 msk strösocker

2 tsk vaniljsocker

skal av en citron

Ca. 1 dl blåbär

2 msk smör

2,5 dl mjölk

1 ägg


Gör så här:

1. Blanda mjöl, bakpulver, salt, strösocker och vaniljsocker i en bunke.

2. Smält smöret och rör därefter ner mjölken.

3. Häll i en skål och rör ner ägget.

4. Häll äggblandningen i mjölet och rör till en slät smet.

5. Tillsätt blåbären och rör inte för mycket, för då färgar de smeten.

6. Grädda i smör på medelvärme tills de är gyllenbruna på båda sidor.

Servera varma med vaniljglass och hallonsylt!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards