Alla inlägg den 16 april 2012

Av enkakaiugnen - 16 april 2012 15:45

     

Treacle tart är kanske ingen citronpaj i ordets riktiga bemärkelse men alla Harry Potter-fans får förlåta att jag inte riktigt har koll på det. Det här är nämligen Harry Potters favoritdessert har jag fått lära mig. Den påminner mycket om en väldigt god citronpaj och är en perfekt återvinningspaj, eftersom man behöver brödsmulor till fyllningen. Receptet hittade jag på en av mina favoritbloggar, Bad bake day. Ida som driver bloggen inspirerar verkligen med alla möjliga bakidéer, så ta en titt där om du inte gjort det! Den här pajen var en fullträff tyckte jag, särskilt om man gillar citron! Den passar dessutom perfekt till apriltemat till Månadens Sötsak på Söta saker, som är "sagolikt". Gillar man citron så kan man även kolla in citronpuddingarna från i helgen, eller den här citronkladdkakan.


Treacle tart till ca. 4 personer  
Pajdeg
3, 25 dl vetemjöl
1, 2 dl florsocker
1/4 tsk salt
110 gram kallt smör
1 äggula
0,4 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
 
Fyllning
1,2 dl sirap
3 dl brödsmulor
zest och juice från 1/2 citron (helst ekologisk, pga. mindre gift)
1 uppvipat ägg med 1 msk vatten till att pensla pajdegen med.
 
 
 
Gör så här:
1. Blanda mjöl, socker och salt i en mixer.
2. Skär smöret i mindre bitar och lägg i det. Kör mixern i korta intervaller (några sekunder körde jag), tills det blir till en gul, grynig massa. Det tar ca. 20 intervaller.
3. Häll över degen till en stor skål.
4. Blanda grädde, äggula och vanilsockerj i en egen skål och häll sedan ner det i den andra blandningen.
5. Rör i hop tills allt är blandat. Är degen för torr, häll i lite mer grädde. Ha hellre en för blöt än för torr deg.
6. Dela degen i två delar och forma till två platta diskar. Plasta och kyl i minst 2 timmar.
Gör fyllningen precis innan du ska kavla ut degen:
Sätt ugnen på 200 grader.
1. Lägg brödsmulorna i en stor bunke.
2. Värm upp sirapen så den blir mer lättflytande och häll den varma sirapen över brödsmulorna och blanda.
3. Rör ner citronzest och juice och blanda väl.
Göra klart...
7. Ta ut degen ur kylen och kavla ut den lite. Lägg den ena degen i en pajform och klä även sidorna med den. Skär bort överflödig deg.
8. Häll fyllingen i pajskalet.
9. Skär den pajdeg som är kvar till remsor och lägg dem över pajen.
10. Grädda pajen på 200 grader i 10 minuter. Sänk därefter värmen till 175 grader och grädda i ytterligare 25 minuter tills pajen får en fin gyllenbrun "jag är gräddad"-färg.
Servera med grädde eller vaniljglass! Mumsigt värre!
     

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards