Alla inlägg den 3 juli 2012

Av enkakaiugnen - 3 juli 2012 13:15


 

Vi fortsätter på matbrödstemat... På onsdagen innan midsommar hade vi midsommarfirande på jobbet. Alla de här traditionerna är nya för mig eftersom jag gör mitt första år nu, och det är lika roligt varje gång att se vad som händer och görs. Till midsommarlunchen brukar det vara knytis, alla i personalen lagar/bakar något och tar med och det var ingen dålig lunch. Västerbottenostpaj, matjestårtor, nubbesallad, kallrökt lax och ägghalvor trängdes tillsammans focaccian som ni ser på bilden. Det var första gången jag gjorde focaccia och det var både enkelt och blev gott så jag gissar att jag kommer göra fler av dem. Det är inte så lång jästid heller så det är relativt snabbt bakat. Här är receptet, ur "Hembakat".


Focaccia med körsbärstomater Ca. 20 rutor

25 g jäst

3 dl vatten

½ dl olivolja

2 msk honung

1 tsk flingsalt

6-7 dl vetemjöl (ev. special)


Gör så här:

1. Smula ner jästen i en bunke.

2. Värm vattnet till fingervarmt och häll lite av det över jästen och rör ut den.

3. Häll i resten av vattnet, oljan, honungen och saltet. Tillsätt sist mjölet, lite i taget.

4. Arbeta ihop till en lös och smidig deg (blev väldigt lös enligt mig). Låt jäsa under bakduk i a. 30 minuter.

5. Klä en långpanna (ca. 25x35 cm) med bakplåtspapper. Häll ut degen i långpannan och tryck ut den med mjölade händer. Låt jäsa i ytterligare 30 minuter under bakduk.

6. Sätt ugnen på 250 grader.

7. Gör hål i degen och tryck ner halverade tomater och ev. oliver i degen. Ringla över olivolja. Krydda brödet med rosmarin och flingsalt.

8. Grädda brödet mitt i ugnen i 10-12 minuter. Låt brödet svalna och skär i portionsbitar.

Gott att äta bara som det är, eller med lite smör till.

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards