Alla inlägg under november 2012

Av enkakaiugnen - 4 november 2012 21:03

          
Eftersom jag bakar en hel del och gärna vill göra det också så behöver jag ju nånstans att göra av allt ätbart. Dom här muffinsarna ska till ett hemligt ställe som faktiskt inte drabbats av mina sötsaker än. Mer säger jag inte. Det är hur som helst ett grundrecept på muffins som jag gillar väldigt mycket och som jag gör ganska ofta. För att inte blåbären ska sjunka ner så mycket i varje muffins kan man rulla dem i lite potatismjöl innan man stoppar ner dem. Här är receptet.
 
Grundrecept muffins - men med blåbär!
2 ekologiska ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3 1 /2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
lite salt
Skal och saft av ½ citron
1 dl blåbär
Ev. lite potatismjöl
 
Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Tina blåbären och lägg dem på ett hushållspapper så de rinner av lite.

2. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en bunke.

3. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och fluffigt.
4. Smält smöret, häll i mjölken och blanda det med äggsmeten. Rör därefter ner mjölblandningen och rör till en slät smet.
5. Blanda i rivet skal och saft av en halv citron.
6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.

7. Rulla ev. blåbären i potatismjöl och lägg några i varje form.
8. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 - 20 minuter. Låt svalna.

Klart!

Av enkakaiugnen - 2 november 2012 17:00

   

Idag åker jag iväg och ska träffa världens finaste lilla tjej! Det ska gosas och klämmas och bebispratas hela helgen, för enligt uppgift så pratar hon nu! Ska bli supermysigt! En bra bakanledning är det ju också, det är ju kul att ha med sig en gå bort-present. Därför gjorde jag de här pärongömmorna. Snabbakade och snabbätna kan man säga. Jag använde päronmarmeladen som jag gjorde för ett tag sedan och jag tycker det hela blev ett rätt lyckat projekt. Här är receptet, ifall någon är baksugen.


Pärongömmor! Ca. 25 st

125 g smör

3/4 dl strösocker

1 ägg

3 dl mjöl

1/2 tsk bikarbonat

1 dl päronmarmelad


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Hacka ihop smör och socker på en skärbräda (eller i matberedare med kniv).

3. Lägg hacket i en bunke och rör ihop till en slät smet.

4. Rör ner ägget i smeten och blanda väl.

5. Blanda ihop mjöl och bikarbonat bra och rör sedan ner det i äggsmeten. Rör och knåda ihop till en smidig deg.

6. Dela degen i två bitar och rulla till två rullar. Plasta rullarna och lägg dem i kylen i ca. 20 minuter.

7. Ställ ut småkakeformar på en plåt.

8. Ta av plasten från rullarna och gör små runda bollar, ca. 25 st och placera en i varje form.

9. Gör en grop i varje boll med ett finger och lägg lite sylt i varje grop. Strö över pärlsocker.

10. Grädda i ca. 12-15 minuter så att kakorna får lite färg.

Klart!

     

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards