Alla inlägg den 6 juni 2012

Av enkakaiugnen - 6 juni 2012 22:00

   

Nu har det regnat alldeles för länge här. Det är så trist ute, helt värdelöst. Så ikväll blir det filmkväll och en massa gosaker, bland annat den här kakan som jag hittade hos Chili con karin. Gå in där och kolla, hon har både mat och bakat, massor av gott! Jag gjorde en halv sats (av receptet nedan), eftersom frysen är ganska full och vi trots allt bara är två i det lilla hushållet. Det luktar så jäkla gott ur ugnen just nu, den gräddas för fullt, så jag kan inte säga vad den smakar än. Men det verkar lovande det här...(nu, någon dag senare, vet jag att den blev toppen! Ganska stark chokladsmak, perfekt ihop med bananen. Så bake away folks!)


Chokladkaka med banan
175 g smör
5 dl socker
4 msk mjölk
1/2 tsk salt
2 tsk vaniljsocker
4 ägg
4 mogna bananer
200 g god mörk choklad eller den choklad du gillar!
5 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bikarbonat


Gör så här:

1. Smält smöret och låt det svalna.
2. Blanda smöret med socker, mjölk, salt, vaniljsocker.
3. Dela äggen och blanda  gulorna i smeten.

4. Mosa bananerna och blanda ner dem i smeten.
5. Hacka chokladen grovt och blanda ihop den med mjöl, choklad och bikarbonat och vänd ner i smeten.
6. Vispa vitorna till hårt skum och vänd ner i chokladsmeten.
7. Hällsmeten i en smord och mjölad långpanna och grädda i ca. 35 minuter i 175°.
Kakan ska knappt vara klar i mitten för att bli extra saftig.

Vispgrädde var jättegott till!

   

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards