Alla inlägg den 1 april 2013

Av enkakaiugnen - 1 april 2013 20:44

Jag har verkligen snöat in på chokladkakan från förra inlägget. Jag gör den med alla möjliga glasyrer och pynt jag kommer på. I helgen gjorde jag den som efterrätt på påskaftonen, och provade med en blåbärsglasyr. Den blev väldigt uppskattad, så det var kul. Jag gillar ju verkligen blåbär och choklad tillsammans och har ju provat det konceptet några gånger förut. Här ser ni några exempel:

 

Choklad- och blåbärstårta.


 

Blåbärsbrownies


 

Blåbärstryfflar.


Men nu var det ju egentligen inte det jag ville säga, utan jag ville dela med mig av blåbärsglasyren jag gjorde i helgen. Jag har tyvärr ingen bild men det får gå ändå denna gång. Jag gjorde en sats och täckte chokladkakan med den och det blev riktigt gott och saftigt. Receptet på kakan hittar ni här och blåbärsglasyren gör man så här:


Blåbärsglasyr: Till en kaka.

100 g philadelphiaost

50 g mjukt smör

2 dl tinade och "avrunna" blåbär

1 tsk pressad citron

3 dl florsocker

2 tsk vaniljsocker


Gör så här:

1. Vispa ihop allt utom blåbären med en elvisp.

2. Tillsätt sist blåbären och vispa tills smeten fått en lila färg och blåbären är ordentligt mosade. Bred glasyren över kakan och servera. Klart!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards