Alla inlägg den 17 juni 2014

Av enkakaiugnen - 17 juni 2014 07:30

   
En väldigt bra sida om man vill baka sockerfritt är just Baka Sockerfritt. Där finns bland annat det här jordnötssmöret. Enkelt att mixa ihop och riktigt gott, särskilt i kakor. Jag valde att söta min med lika mycket vanligt socker men vill man inte det så kan man ju använda sötströ. "Vad ska man ha det på då?" undrade Björn och jag hade inget riktigt bra svar. Någon som har tips? Vad har ni jordnötssmör till? Rostmackor med sylt och jordnötssmör kom jag på, men om man inte vill vara Elvis, är det någon som har ett annat tips då?
 
Jordnötssmör ca. 2 dl
250 gram salta jordnötter
30 gram rumsvarmt smör
1/4 dl rapsolja (el. kokosolja)
½ tsk vaniljpulver
2 -3 msk socker (eller sötströ)
 
Gör så här:
1. Mixa jordnötterna i en mixer till en kladdig smet.
2. Rör ner vaniljpulver och socker och mixa igen.
3. Tillsätt smör och kokosolja (ju mer smör eller olja desto lösare jordnötssmör) och mixa allt tills smöret har den konsistens du vill.
4. Förvara smöret i kylen.
   

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< Juni 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards