Alla inlägg den 17 april 2016

Av enkakaiugnen - 17 april 2016 20:23

    

Bärkräm har många fördelar. Gott, enkelt att göra, mycket vitaminer och inte så mycket socker är några av dessa. Jag brukar göra en laddning och ha i kylen några dagar. Superbra att ha när man måste äta nåt och få lite ny energi men inte hinner eller vill laga något. Här är mitt recept på blåbärskräm.


Blåbärskräm 4 port

500 g blåbär

2-3 dl vatten

2 ½ msk potatismjöl (mer om man vill ha tjockare konsistens, men den tjocknar lite när den kallnar också)

½ dl socker (mer eller mindre beroende på vad man gillar)


Gör så här:

1. Häll bär och vatten i en kastrull och koka upp. Rör ner socker.

2. Ta bort skummet som bildas.

3. Rör ut potatismjölet i lite vatten och häll sedan ner det i kastrullen. Koka upp och låt småkoka några minuter.

Den kan ätas både varm och kall, lite utefter vilket humör man är på.

Av enkakaiugnen - 17 april 2016 11:19

 

Det är ju lite annat att baka och greja med barn visar det sig. Det går om man vill, för det mesta. Men det går inte, om hon inte vill. Då är det bara att ge upp eller hoppas på en mormor som kommer och räddar det påbörjade bullbaket. Den turen hade jag i veckan. Det gör hur som helst att jag mest bakar sånt som går fort och sånt jag kan. Det blir alltså få nya recept tråkigt nog... Men desto mer klassiker och sånt som är riktigt gott. Den här veckan blev det mammas kanelbullar (dom godaste som finns) och pappas vridna baguetter. De ska bara jäsa en gång så har man väl gjort degen sköter som sig nästan själva. Perfekt om man måste baka ut samtidigt som någon är missnöjd bredvid. Hoppas ni har en fin helg!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards