Alla inlägg den 3 december 2017

Av enkakaiugnen - 3 december 2017 15:35

 

Ursäkta en hemsk bild, men det var den enda jag hann få till innan kakan skulle serveras. Bli inte lurad, den blev såå mycket godare än den ser ut! Var så sugen på en chokladkaka och har snöat in lite grann på rom just nu så det fick bli en rom- och chokladkaka, med lite chili. Den blev precis som jag ville, saftig och lite tung av romen. "Den där kan du inte köra på", sa mamma. Då har man väl lyckats tänker jag, romsmaken ska ju kännas! Och det blev inte alls för mycket enligt min smak, chokladen är ju ganska stark också. Hur som helst en perfekt julkaka tycker jag, prova! Receptet kommer från tidningen Hembakat, men jag gjorde om det lite.


Chokladkaka med rom och chili

100 g mörk choklad

75 g mjölkchoklad
150 g smör
3 ägg
1 ¼ dl vetemjöl
2 dl strösocker
1 tsk chilipulver
2 msk rom 

Glasyr:
50 g smör
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
4 dl florsocker


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält chokladen tillsammans med smöret över vattenbad.

2. Dela äggen i gulor och vitor. Vispa i äggulorna i chokladsmeten, en i taget.

3. Tillsätt mjöl, socker och chilipulver under omrörning.

4. Vispa äggvitorna till hårt skum. Vänd ner äggvitorna tillsammans med rom i smeten.

5. Smörj och bröa en form, ca 1 1/2 liter, och häll i smeten. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 45 min. Prova med en sticka om kakan är klar. Låt svalna.

6. Glasyr: Smält smöret i en kastrull. Tillsätt kakao, vaniljsocker och florsocker. Blanda till en slät glasyr. Glasera kakan.

Kakan har varit precis lika god utan glasyr, det säger lite om hur god den blev!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards