Alla inlägg den 6 oktober 2011

Av enkakaiugnen - 6 oktober 2011 22:15

"Vi har kommit på en sak här. Jaha? Babar baklänges blir...rabarber". Bör kännas igen! Hur som helst har Barbarer blivit en ny favorit hos mig och i sommar har jag verkligen hamstrat och stulit dem så fort jag kommit åt. Det har blivit en del rabarberbitar i frysen och en del rabarbermarmelad också. Nu är det ett tag sen jag gjorde den här marmeladen och är lite rädd att den ska bli dålig inom en snar framtid, så därför ville jag baka upp i alla fall lite av den. Därför fick det bli syltkakornas syltkaka: hallongrottor - men med rabarber, alltså rabarbergrottor. De blev helt okej, ingefäran i sylten piffar till de litegrann. Jag tror nästan att de skulle bli bättre utan ingefära i rabarbermarmeladen, måste testa det. Nu kan man ju ha vilken sylt man vill, så det är inget problem. Dessutom är själva kakdegen jättegod, och får en sådär mjuk och smörig konsistens som gör att man vill äta 14 stycken i rad.

Vad brukar ni fylla hallongrottor med, förutom hallonsylt? Någon som har nåt mumsigt tips?

Rabarbergrottor Ca. 20 st

125 g rumsvarmt smör

3/4 dl socker

2 dl vetemjöl

½ dl potatismjöl

2 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

½ dl - 1 dl rabarbermarmelad eller annan sylt/marmelad


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

1. Rör ihop smör och socker så det blir poröst och "lätt".

2. Blanda mjöl, potatismjöl, vaniljsocker och bakpulver och rör ner i smöret.

3. Knåda ihop degen för hand så den blir smidig (den luktar hur gott som helst!).

4. Rulla små bollar av degen, ca. 20 st och lägg i småbrödsformar på en plåt.

5. Tryck en fördjupning i varje boll och lägg sylt däri.

6. Grädda i ca. 10 minuter, de ska knappt få någon färg.

Färdigt!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards