Alla inlägg den 8 oktober 2011

Av enkakaiugnen - 8 oktober 2011 23:21

Ibland blir jag så less på c-uppsatsskrivande att det bara kliar i fingrarna och hela kroppen och jag då och då drabbas av korta stunder av något som kan liknas vid andnöd. Igår kväll var ett sånt tillfälle. Dessa tillfällen kräver för det mesta också någon form av sockerchock för att humöret ska vända uppåt igen. Dessutom är det så bra för hjärnan och själen att få göra nåt kreativt, så igår kväll bakade jag citronrutor. Receptet har jag hittat hos Kärlek på tallrik, där de kallas "Lemon bars". Min rutor blev inte direkt bars, så som de ser ut där. De blev lite plattare (misstänker att formen var för stor). De blev hur som helst toppengoda och ett måste om man älskar citron. Det gör inte den fine sambon. Synd för han. Mer till mej!!

Receptet var både enkelt och snabbgjort, vilket passar perfekt in här. Jag halverade satsen, men tog en för stor form. Min var 20 * 15, och då blev kakorna ganska platta. Så ta en mindre form, så blir det högre och vackrare.


Citronrutor  1 form, ca 20*30 cm

4 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl florsocker
225 gram smör - rumsvarmt


4 ägg
4 tsk mjöl
3 dl socker
1 dl citronsaft (cirka 2 citroner)
Rivet skal från en citron



Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Blanda florsocker och mjöl i en skål.

2. Mosa ner det mjuka smöret i mjölet och rör ihop till en slet smet/deg. Använd händerna på slutet och knåda ihop degen.

3. Smörj formen och tryck ut smeten i botten på den (inte på kanterna)

4. Grädda i  20 minuter.

Gör fyllningen under tiden:

5. Blanda ägg, socker, mjöl, citronsaft och rivet citronskal i en bunke.

6. Vispa med elvis i några minuter.

7. Ta ut kakan ur ugnen (efter 20 min) och häll fyllningen över den.

8. Grädda ytterligare, i ungefär 20 minuter, tills citronfyllningen stannat.

9. Ta ut och låt kallna. Skär i rutor och pudra ev. med florsocker.

Ät som den är, eller med glass eller grädde.

C-vitamin. Nyttigt.

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards