Alla inlägg den 2 oktober 2011

Av enkakaiugnen - 2 oktober 2011 21:45

Jaaaa! Jag blir så himla glad när jag har en bakidé som jag tror ska funka, som också visar sig göra det! Det är så kul! Den här kakan är en sån kaka! Jag har länge velat göra en lingonkaka, men inte kommit till skott. Men så kom jag på att jag skulle kunna göra om en av mina favoritblåbärskakor till en lingonkaka. Men eftersom lingon är så syrliga och lite beska så kunde jag ju inte använda dem som blåbär. Därför blandade jag vanliga lingon med sirap (för kolasmaken) och lingonsylt. Till nästa gång ska jag däremot använda lite mer lingon och lingonsylt, eftersom den gärna kunde fått smaka lite mer. God blev den hur som helst, och höstig med lingonen!

Lingonkaka ca.10-12 bitar

150 g rumsvarmt smör

1,75 dl socker  

3 ägg

2,5 dl vetemjöl 

1,5 tsk bakpulver


Fyllning:

75 g Philadelphiaost

1 dl lingon

3 msk lingonsylt

2 msk ljus sirap


Smuldeg:

100 g smör   

2 msk socker

1,5 dl havregryn

1,5 dl vetemjöl


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Blanda smör och socker till en jämn smet.

2. Rör ner äggen, ett i taget.

3. Blanda vetemjöl och bakpulver och rör ner i smörblandningen.

4. Blanda lingon, lingonsylt och sirap. Rör försiktigt ner i kaksmeten så det blandas bra.

4. Smörj och bröa en kakform (ca. 24 cm i diameter)

5. Häll hälften av smeten i formen. Klicka ut philadelphiaosten på smeten. Häll sedan över resten av smeten så den täcker osten.

7. Nyp ihop ingredienserna till smuldegen och strö ut över kakan.

8. Grädda i 45 min (för mig tog det 55 min för mina blåbär var frysta så känn med sticka att den är klar).

Bjud en närstående, så hamnar du på pluss. Det är ju snart jul!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards