Alla inlägg den 4 december 2014

Av enkakaiugnen - 4 december 2014 08:00

 

Förra helgen var jag söderut i landet och hälsade på mitt lilla gotroll och hennes mamma och pappa. En riktigt bra helg på alla sätt och vi hann dessutom trycka in lite bakning i programmet. När man bakar med barn, särskilt barn av mindre modell (läs 2-åring) är det ju bra att baka nåt man kan och nåt som är enkelt. Man kan också glömma disk- och städhjälp. Man kan ju lägga fram idén lite glatt och säga "nu ska vi diska, det blir kul", men risken är att man då får följande svar "Jag kommer alldeles strax" följt att tydliga steg mot Ipaden. Jag fick alltså diska själv. Men vad gör det när man har världens goaste lilla troll bredvid sig.

Kakan är en av mina favoriter fast en ny variant på den. Den blir väldigt saftig tack vare att det är kokande vatten i och enkel är den eftersom man i princip bara rör ihop allt. Här är receptet.


Saftig päronkaka

3 dl socker

2,5 dl vetemjöl

2 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

150 g smält smör

2 ägg

1,5 dl kokande vatten

1 stort päron, skuret i bitar


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.  

2. Smält smöret och koka vattnet.

3. Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke.

4. Tillsätt det smälta smöret och blanda ner det i smeten.

5. Tillsätt äggen, ett i taget, och blanda ner dem i smeten.

6. Tillsätt sist vattnet och rör till en jämn smet.

7. Smöra och bröa en sockerkaksform och fyll den med smeten. Fördela päronen i formen.

8. Grädda i ca. 45 minuter. Känn med en provsticka att den är klar. Den ska inte vara kletig.

Klart!

Ät som den är eller med grädde eller glass. Får man för lite kaka så kan man byta till sig någon annans, utan att ge bort sin egen. Man lär sig mycket av att umgås mycket med en 2-åring...

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2014 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards