Alla inlägg den 22 december 2014

Av enkakaiugnen - 22 december 2014 11:00

   

För några år sedan gjorde jag Leilas choklad- och kanelkakor och de blev så goda! Jag gör dom till jul varje år nu men i år ville jag testa en choklad- och kanelkombination i muffinsform istället. Det blev en ganska smakrik muffins, men nästa gång ska jag skippa den smälta chokladen och bara använda kakao eller chokladbitar i. Tycker smeten blir saftigare då. Jag använde lite apelsinsaft och kokande vatten också för att det skulle bli saftigt. Fick också för mig att göra skumtomtefluff att toppa dom med. Jag blev lite besviken på fluffet, det smakade inte lika mycket skumtomte som jag ville. Lite hallonsylt fick rädda det hela. Tillsammans blev det en lite annorlunda, men god julmuffins. En bra sak att veta är att skumtomtefluffet helst ska göras dagen innan, eller på morgonen, det kräver minst 6 timmar i kylen.


Choklad- och kanelcupcakes med skumtomtefluff 12 st

3 ekologiska ägg
1 1/2 dl strösocker

2 msk chaisocker (eller strösocker)

½ dl brun farin  
1 tsk vaniljsocker
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
1 nypa salt

2 tsk kanel
50 gr smör
½ dl vispgrädde

½ dl mjölk

½ apelsin, saften
2 msk kokande vatten
60 gr mörk choklad av god kvalitet.

Skumtomtefluff:

3 dl vispgrädde

70-75 g skumtomtar
Ev. hallonsylt


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Vispa ihop ägg, vaniljsocker och socker luftigt.

2. Blanda mjöl, bakpulver, kanel och salt.

3. Smält smöret och blanda med grädde och som hälls i smeten.

4. Rör ner kokande vatten och apelsinsaften.

4. Smält chokladen och blanda ner den sist i smeten. Fyll 12 muffinsformar och grädda i ca. 15 minuter.

Låt dem svalna.


Fluff:

(Gör detta helst dagen före)

1. Hacka skumtomtarna i små bitar.

2. Värm grädden i en kastrull och rör ner skumtomtarna. Det får inte koka. Rör tills skumtomtarna lösts upp och det blivit en rosa sås.

3. Häll såsen i en djuptallrik och låt den svalna. Ställ i kylen tills det blivit genomkylt, minst 6 timmar, men helst över natten.

4. Vispa fluffet med elvisp. Om det blir för hårt kan man tillsätta lite mer grädde.

(5. Tillsätt ev. lite hallonsylt om det är för lite smak på fluffet. Det gjorde jag och då blev det bättre).


Spritsa eller bred lite fluff på varje muffins. Ät upp dom!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards