Alla inlägg den 17 december 2014

Av enkakaiugnen - 17 december 2014 18:04

Nu är det längesen han var med här på bloggen, bror min. Hans dotter däremot har ju bakbloggat en päronkaka för bara några veckor sen, men nu har han själv bidragit också. Det roliga är att när han gör något så är det oftast något spännande och ganska kreativt. Den här gången är det en knäck med turkisk peppar. Knäck är ju så jäkla gott och om man är ett lakritsfan så kan jag tänka mig att den här kombinationen gifter sig fint. Här är receptet.     

Turkisk peppar - knäck

2dl socker

2 dl mörk sirap

2 dl grädde

20 turkisk peppar karameller (krossas i mortel - försök få olika stora bitar och spara några större bitar att ha ovanpå knäcken senare).
 
Gör så här:
1. Häll socker, märk sirap och grädde i en tjockbottnad kastrull.
2. Koka tills det är 125 C varmt och kultest funkar (det tar ca 45 minuter).
3. Vänd ner två tredjedelar av de krossade karamellerna i knäcken och häll upp smeten i knäckformar.
4. Strö stora bitar av turkkrosset på toppen.
Klart!
Perfekt julklapp till en lakritsälskare också slår det mig.

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards