Alla inlägg den 15 november 2011

Av enkakaiugnen - 15 november 2011 22:18

   

Ett av mina favoritköpebröd är polarkakor. Det är någonting med dem som gör att jag lätt skulle kunna äta 5 stycken i rad. Polarkaka med smör och ost är helt enkelt en liten del av himlen, för att inte överdriva. Därför blev jag eld och lågor när jag såg ett polarkakerecept i "Hembakat" och var tvungen att prova. Resultatet blev precis sådär segsaftigt som det stod i receptet även om mina blev lite för tjocka. Så tänk på det, kavla järnet så blir de lagom tunna!


Polarkakor Ca. 20 st

50 g smör

5 dl vatten

50 g jäst

3 msk ljus sirap

1 tsk salt

Ca. 16 dl rågsikt


Gör så här:

1. Smält smöret, tillsätt därefter vattnet och värm till 37 grader (fingervarmt).

2. Smula ner jästen i en bunke. Rör ut jästen i lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, sirap och salt.

3. Tillsätt det mesta av rågsikten och arbeta degen tills den blir blank och smidig.

4. Strö lite mjöl över degen och låt jäsa ca. 30 min under bakduk.

Sätt ugnen på 275 grader.

5. Ta upp degen på mjölat bakbord. Dela degen i ca. 20 lika stora delar.

6. Rulla varje del till en bulle och kavla ut tunt! De ska vara ca. 16 cm i diameter.

7. Lägg rundlarna på plåtar och nagga.

8. Låt jäsa under bakduk i ytterligare ca. 10 minuter.

9. Grädda mitt i ugnen i 3-5 minuter.

Låt kakorna svalna på galler under bakduk.

De är goda med smör och ost, men messmör är också väldigt mumsigt på dem.

   

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards