Alla inlägg den 3 november 2011

Av enkakaiugnen - 3 november 2011 12:00

 

Egentligen är de ju inte nyttiga, men kanske lite nyttigare i alla fall. Det var hur som helst målet med dem när jag hittade dem på Söta saker. Att ha något i frysen när sockersuget kickar in med full kraft sådär vid 15-tiden, som inte är alldeles fullmatade med fett och socker. Så det blev de här godingarna som består av ägg, hasselnötter, rårörssocker och potatismjöl. Dessutom gjorde jag en sats blåbärsbollar som är bland de godaste nyttokakor jag vet om känner för något annat än hasselnötter. Här är hur som helst receptet på hasslnötskakorna.


Hasselnötskakor:

100 g hasselnötter
1 dl socker  
1 tsk potatismjöl
1 ägg
Hasselnötter och choklad till garnering


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

1. Mal nötterna i en mandelkvarn. Blanda i potatismjöl.

2. Vispa upp ägget lite och rör ner sockret så det "smälter" lite.

3. Blanda allt och klicka ut smeten på bakplåtspapper.

4. Sätt en hasselnöt i varje klick och grädda i ca. 8 minuter.

5. Smält ev. choklad och garnera kakorna.

Provät! Och lägg i frysen och vänta till klockan blir tre en vanlig tisdagseftermiddag. Då när man kommer på att de finns och blir lycklig i själen.

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards