Direktlänk till inlägg 20 oktober 2011

Blåbärsmuffins med pajsmul!

Av enkakaiugnen - 20 oktober 2011 18:59

Jag blev så muffinssugen i veckan. Dessutom hade jag sett ett recept från Leila på hallonmuffins med kokostopping, som jag tror kommer från hennes nya bok. Nu hade jag varken hallon eller muffins hemma, så det fick bli blåbärsmuffins med pajsmul istället. Det gjorde ingenting, jag gillar egentligen blåbär och paj mer än kokos och hallon. Hett bak- och fikatips inför helgen! Testa! De blev toppen. Smakar som en blandning av paj och kaka, och mycket blåbär.



Blåbärsmuffins med pajsmul 12-14 st (muffinsplåtstorlek)

2 ¾ dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
1 nypa salt

2 ekologiska ägg
1½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
75 g smör     
½ dl vispgrädde

1-2 msk blåbärssylt
Några droppar citron(från ca 1/4 citron)


4 dl frysta blåbär
2 msk vetemjöl
Pajsmul:
75 g kallt smör
½ dl råsocker
1 ½ dl vetemjöl
¾ dl havregryn
¾ dl mandelspån


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Ställ åt sidan.

2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt.

3. Smält smöret. Häll i äggsmeten.

4. Tillsätt vispgrädde och blåbärssylt i äggsmeten.

5. Blanda sist ner mjölet.

6. Nyp ihop smöret med de andra ingredienserna till pajsmulet.

7. Blanda blåbär och 2 msk vetemjöl.

8. Sätt muffinsformar i en muffinsplåt. Fördela lite smet i varje form. Täck med blåbär.

9. Fördela resterande smet i formarna. Lägg på ett lager blåbär till och lägg sist ut lite pajsmul på varje muffins (de blir ganska överfulla).

10. Grädda i ca. 35 minuter, mitt i ugnen.

Klart! Servera ev. tillsammans med glass eller grädde.

 

 
 
Helena Ljunggren

Helena Ljunggren

20 oktober 2011 20:03

Detta var inte bra att se! Här sitter jag och är sådär kvällssugen på nåt sött och gott men det är tomt i hela köket :D Det ser riktigt gott ut!

http://www.helenaljunggren.com

enkakaiugnen

20 oktober 2011 21:37

Tack! Vad kul att du tycker det! Ja, det här är nästan nya favoriter. Gillar man blåbärspaj är dom nästan ett måste ;)

 
Helena

Helena

21 oktober 2011 08:30

Åh så gott det ser ut!!! Och sitter jag och äter frukost... hmmm... får bli senare idag :)

http://familjenbaka.blogg.se

 
Ingen bild

frida

22 oktober 2011 12:34

faaan.. ja som inte har några ekologiska ägg...

enkakaiugnen

22 oktober 2011 15:19

Nähä...nänä. Nä, men då får du inga muffins heller.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av enkakaiugnen - Lördag 13 april 08:39

  Sällan har våren varit så efterlängtad. Vi har haft snö i ett halvår nu, sedan 20 oktober. Efter en evighetsvinter tar vi nu alla chanser att skotta gångar i den 1 meter djupa snön som fortfarande brer ut sig på gräsmattan. Så nu kan vi röra oss ...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:46

    Ville testa en ny julkaka i år och det blev denna, en klassiker. Den är riktigt god, nästan lite som smågodis som man går och nallar av. Ganska tydlig ingefärssmak och de är väldigt lika cederpepparkakor som vi åt ofta när jag var liten ...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:40

  Det här är ett eget recept, kombinerat efter tre olika recept och det jag hade hemma. Vill helst inte använda glutenfri mjölmix när jag bakar, gillar hellre att använda bovetemjöl och havremjöl. Den är snabbakad eftersom den inte jäser, så väldi...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:21

  Ett tjockt täcke av snö som bäddar in träden och skogen runt knuten, ganska underbart faktiskt. Finns ju få saker som ger sån julkänsla som just snön och allt den för med sig. Doften av glögg är inte så tokig den heller, för julkänslans skull. ...

Av enkakaiugnen - 1 augusti 2021 10:03

  Vaniljbullar ca 30 st150 g smör1 dl strösocker1/2 tsk salt1 ägg50 g jäst   5 dl mjölk2 tsk kardemumma13-15 dl vetemjöl   Fyllning: 1-2 dl vaniljkräm, hemgjord eller marsankräm  Ca 50 g mjukt smör   Gör så här: 1. Smält smöret och ...

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards