Alla inlägg den 26 oktober 2014

Av enkakaiugnen - 26 oktober 2014 16:30

 

 

Fredag kväll och uppladdningen var på topp. Fyra glada kusiner och en liten junior kavlade upp ärmarna och satte igång med kvällens bakprojekt som för vissa skulle visa sig sluta i succé och för andra i elände och misär. Men just där och då var alla glada. Vi bakade kanelbullar - Sarah får alltid till så jäkla snygga knutar - och chocolate chip cookies. Eftersom det är Halloween snart så ville jag gärna baka nåt spöklikt också så det fick bli spökbakelser. Piece of cake tänkte jag, hur svårt kan det vara? Botten skulle vara en rulltårta som sedan skulle läggas och toppas med grädde. Därefter skulle alltihop täckas med vit marsipan och dekoreras. Så jag började med rulltårtan. Den blev så här:

 

Det blev precis som det ser ut, katastrof. Det ser i och för sig ganska halloweenaktigt ut, lite som en slaktplats. Antagligen tog jag ut den för tidigt, var så rädd att bränna den. Trror också att receptet var värdelöst. Tänk om, tänk rätt. Jag bestämde mig för att göra en vanlig sockerkaka med blåbärssylt i och grädda den i långpanna för att sedan stansa ut runda bottnar istället.

 

Check. 2 timmar från att den första bottnen (rulltårtan) påbörjats så var de klara. Jag bredde ut ett lager lemon curd på dem och la sedan en till rundel ovanpå den första. Därefter toppade jag med blåbärsgrädde. So far so good. Men sen var det marsipanen. Den var totalt omöjlig att kavla! Stenhård, fastän jag hade mjukat upp den. Det gick inte att få den tunnare. Då började humöret dala. Inte på mina kusiner däremot, dom tyckte fortfarande att det hela var hysteriskt roligt. Jag gav mig hur som helst inte utan fick till tre spöken som också smakade väldigt bra. Men ska jag någonsin prova detta igen så ska jag köpa ett marspiantårtlock att stansa ut marsipanen ur. Tre timmar tog det och tre spöken fick jag. Det är kul nästan jämt.

 

Lite söta blev dom ändå, notera den fantastiskt fina munnen som oooar. Hmm.

Som tur var bakade ju även Sarah och Sandra och de körde ju som sagt på lite mer traditionella gosaker. 

   

Om man vill ge spökena ett försök så kommer receptet här. Jag bytte ut fyllningen mot lemon curd och blåbärsgrädde. Och jag gjorde inte rulltårta som botten heller, men det kan nog bli riktigt gott om man får till en bra rulltårta som bas.


Spökbakelser ca. 10-12 st

Blåbärskaka:

2 ägg       

2, 25 dl socker

100 g smör

1 dl mjölk

3 dl mjöl

1 tsk vaniljsocker

1,5 tsk bakpulver

1 dl blålärssylt

 

Fyllning och garnering:

2 vita marsipantårtlock

½ dl lemon curd

3 dl vispgrädde

1 dl blåbärssylt (ev. mer efter smak)


Gör så här:

1. Vispa ägg och socker fluffigt.

2. Smält smöret.

3. Blanda de torra ingredienserna noggrannt och rör ner dem i äggsmeten.

4. Tillsätt smöret och mjölken och blanda ordentligt.

5. Häll smeten i en djup ugnsplåt klädd med bakplåtspapper.

6. Grädda i 200 grader i ca. 10-15 minuter.

7. Låt svalna och stansa sedan ut som rundlar ur kakan.

8. Bred 1 tsk leon curd på varje kaka och lägg en till kaka ovan på.

9. Blanda den vispade grädden med blåbärssylten. Klicka ut blåbärsgrädden på kakorna.

10. Tryck ut rundlar ur marsipantårtlocken och lägg dem över grädden.

11. Smält lite mörk choklad och måla ögon med dem. Gör ett hål där munnen ska vara.

Klart!

Det låter ju väldans lätt när man skriver om det, men det är ganska pilligt på slutet och det krävas att marsipanen samarbetar. Det gjorde den ju inte för mig. Så de sista bakelserna fick en till kaka på toppen, som ett lock, istället för marsipanen. Det blev gott ändå. Blåbär och citron är en perfekt kombo!

   

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards