Alla inlägg den 18 oktober 2012

Av enkakaiugnen - 18 oktober 2012 21:26

           

Jag hade sån baklust igår, det är lite för länge mellan bakgångerna nu. Men då brukar jag å andra sidan dra på ordentligt när det väl blir något. Så igår blev det den här pistage- och mandelkakan och blåbärssnittar. Snittar kommer snart dom också. Den här kakan såg så otroligt god ut i tidiningen Hembakat så jag kunde inte låta bli den. Jag gillar mandel och nötter väldigt mycket och kakorna blir så saftiga när det är mycket mandelmjöl och mindre vetemjöl. Och den levde upp till förväntningarna, för den blev jättegod! Den är smaksatt med citron, så den blir inte så där söt som mandelkakor kan bli. Helt perfekt smak enligt mig, med sötma från mandeln och syran från citronen. En fullpoängare! Här är receptet:


Mandel- och pistagekaka 1 sockerkaksform (blir en ganska låg kaka)

50 g sötmandel

60 g osaltade pistagemandelkärnor

125 g osaltat smör, rumsvarmt

1 ½ dl strösocker

2 ägg

½ vaniljstång, de utskrapade fröna

rivet skal från ½ citron

½ dl vetemjöl


Glasyr:

0,25 dl strösocker

rivet ksal och saft från ½ citron

30 g pistagemandelkärnor, grovhackade


Gör så här:


Sätt ugnen på 150 grader. Smöra och bröa en sockerkaksform.

1. Mal mandlarna och pistagekärnorna till mjöl i en mandelkvarn.

2. Vispa smör och socker fluffigt, tillsätt sen äggen, ett i taget.

3. Rör ner vaniljfröna, citronskalet och sist mjölet.

4. Häll smeten i formen och grädda kakan långt ner i ugnen i ca. 45 minuter.

Låt den svalna i formen. Klart!


Av enkakaiugnen - 18 oktober 2012 18:15

    

Dom här frallorna är jag uppvuxen på. Dom har alltid funnits hemma hos mamma och pappa och så är det nu med. Dom är jättegoda, väldigt saftiga och goda både att rosta och att äta som dom är. Mitt favoritpålägg när jag var liten var ost och amerikansk hamburgerdressing. Knepig kombo kanske, men jag gillar det fortfarande. Här är receptet.


Fattigfrallor ca. 18 st

50 g jäst

5 dl fingerljummet vatten

2 tsk salt

1 tsk socker

1 msk krossat linfrö

ca. 13 dl mjöl


Gör så här:

1. Smula jästen i en bunke och lös med lite av vattnet. Häll i resten av vattnet, salt och socker.

2. Rör sist ner mjölet och arbeta ihop till en deg.

3. Dela degen i 18 bitar och rulla dem till bullar.

4. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa i 35 minuter under bakduk.

Sätt ugnen på 275 grader.

5. Grädda i ca. 6 minuter.



Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards