Alla inlägg den 12 december 2012

Av enkakaiugnen - 12 december 2012 09:45

 


I lördags var en sån där dag när jag kände att det fanns en ocean av tid att göra saker. Jag känner ganska sällan så, i princip aldrig faktiskt. Jag har ganska svårt för att inte ha en plan för saker eller dagar. Men i lördags snöade det så mycket och till och med SMHI tyckte att man skulle stanna inne. Jag gillar verkligen sånt, att man liksom inte får gå ut. Man måste vara inne. Det är då man får den där oceanen av tid. Den resulterade bland annat i den här lingonpepparkakan. Egentligen är jag inget fan av mjuk pepparkaka, den smakar ju mest pepparkaksdeg. Men jag ville så gärna göra en och kom ihåg att Leila har en sån i sin bakbok "A piece of cake". Och hennes godsaker är ju att lita på. Det var den här också, den blev jättegod. Tog med den i söndags när vi var och hälsade på två små och väldigt gulliga killar. Här är receptet, som jag anpassat lite efter hur jag gjorde.


Mjuk lingonpepparkaka  
3 ekologiska ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 dl mjölk
2 msk pepparkakskryddor
1/2 dl lingonsylt

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
1. Smält smöret och rör i mjölken.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och fluffigt och rör sedan ner smörmjölken i smeten.
3. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
4. Tillsätt pepparkakskryddor och rör ner lingonsylten.
5. Smörj och bröa en sockerkaksform, häll smeten i den.
6. Grädda kakan i mitten av ugnen i 25–30 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
Låt kakan svalna något och vänd sedan upp den på en tallrik.

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards