Alla inlägg den 27 december 2012

Av enkakaiugnen - 27 december 2012 00:00

   

Det här var ju tråkigt. Man skulle ju önska ibland att saker och ting blev som man tänkt sig, men nu är ju inte det här Desperate Housewives eller nån annan perfekt idealbild av hur det ska vara att baka eller hur kakorna ska bli. Det är liksom hela poängen med den här bloggen, att jag ska visa när jag misslyckas också som en slags learning by doing. Det tar dock inte bort känslan av att jag hatar ugnar, recept som inte stämmer, formar som är för stora så allt flyter ut åt alla möjliga j*la håll. Dessutom står ju disken kvar där när man är klar och inser att man misslyckats och liksom ler sitt mest störiga hånflin mot en.

Nåja. Det finns värre saker. Och det blev ju jul ändå och jag vågade faktiskt ge bort dom, efter att ha skurit bort kanter och försökt göra om glasyren. Men det gick inte för jag hittade ingen mer kokos. Förrän igår då jag insåg att eftersom jag hade så mycket kokos så hade jag hällt upp det i en glasburk och ställt den på bänken så jag skulle komma ihåg vart den var. Jaja. Som sagt, det finns värre saker.

 

Choklad och koksrutor Ca. 24 st (om man lyckas bättre än mig)

175 g mjukt smör
3 dl strösocker
1 ½ dl kakao av god kvalitet 
½ dl ljus sirap
1 nypa salt
3 ekologiska ägg
1 ½ dl vetemjöl
 
Toscasmet
75 g smör
1 ½ dl ljus sirap
¾ dl matlagningsgrädde
3 dl strösocker
200 g kokosflingor 

 

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa smör och strösocker vitt och krämigt.
3. Rör ner kakao, sirap och salt.
4. Rör i ett ägg i taget och vänd sist ner vetemjölet i smeten.
5. Lägg ett bakplåtspapper i botten av en ugnsplåt med kant och fyll den med smeten.
6. Grädda kakan i mitten av ugnen i 30–35 minuter. Prova med en sticka, stickan ska vara lite kladdig. Låt kakan svalna

 

Toscasmet:

1. Smält smör, sirap, matlagningsgrädde och strösocker till i en kastrull och koka samman 5 minuter. Tillsätt kokosflingor och låt koka upp. 
2. Häll toscan över kakan och grädda ytterligare 10 minuter. 
Klart!
 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards