Alla inlägg den 16 december 2012

Av enkakaiugnen - 16 december 2012 08:00

 

Dom här små godingarna kommer från Söta saker. Det är pepparkakscupcakes med en vanlig sockerfrosting på. Jag tycker att själva frostingen bryter av på ett bra sätt mot pepparkakssmaken, för mjuk pepparkaka kan bli ganska söt annars. Jag gjorde dem i onsdags och tog med dem till jobbet igår, eftersom jag har utlovat adventsfika nu varje fredag fram till jul. Ett väldigt bra tillfälle att få baka och göra något vettigt av resultatet. Eleverna har också, inte helt otippat, gillat den idéen. Dom här muffinsarna gick också hem och jag håller med, dom här var faktiskt riktigt goda. Väldigt lättbakade dessutom. Glad 3:e advent!


 

   

Pepparkakscupcakes: Ca. 16 st små
125 gram smör
2 dl socker
2 ägg
1 1/2 dl mjölk
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 msk pepparkakskrydda

Frosting:
50 g naturell färskost, till exempel philadelfiaost
1 msk flytande smör eller margarin
Florsocker tills frostingen blir fast (2-3 dl)


Gör så här:

1. Blanda smör och socker och rör sedan i äggen, ett åt gången.

2. Blanda ner övriga ingredienser och häll smeten i muffinsformar.

3. Fyll formarna till lite mer än hälften. Grädda i 175 grader i 20 minuter.

4. Rör ihop frostingen i en skål. Använd så mycket florsocker som behövs för att smeten ska bli fast och bredbar.

5. Bred eller spritsa på muffinsen när de svalnat och garnera med polkagrisskruvar eller något annat festligt godis.

        


Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2012 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards