Alla inlägg den 20 december 2012

Av enkakaiugnen - 20 december 2012 08:45

   
Har hittat en ny, väldigt god julkaka! Som en lussebulle men i småkakeform. De påminner väldigt mycket om Makalösa, såna där ganska stora kakor med russin i. De hade vi när jag jobbade på Café Skonterten och de var väldigt goda! Den här kakan är ungefär likadan, men smaksatt med saffran. Receptet hittade jag på bloggen Tårtparadiset, en för mig nyupptäckt blogg! Har fått en till idé därifrån nämligen så kallade buffébord. Gå in och kolla där så förstår ni vad jag menar. Här är receptet. Väldigt lättbakade var de också. Jag har dock ändrat gräddningstiden och mängden russin lite, för jag brände första plåten när jag gräddade i 20 minuter. Så runt 15 minuter tycker jag räcker, men det är väl en smaksak.
 
Saffran- och russinkakor ca. 20-24 st
150g rumstempererat smör
1,5tsk bakpulver
0,5g saffran
1,5dl socker
2dl vetemjöl
1dl potatismjöl
1 dl russin

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
1. Smält 50g smör med saffran.
2. Blanda ner i en bunke med resterande smör.
3. Blanda ner socker och vispa ordentligt.
4. Vispa ner potatismjöl och vetemjöl blandat med bakpulver.
5. Blanda ner russin.
6. Forma degen till bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Platta till bollarna något.
7. Grädda längst ner i ugnen i cirka 15-20 minuter.
Klart!
    Sa

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards