Alla inlägg den 22 december 2012

Av enkakaiugnen - 22 december 2012 22:30

         

Något av det bästa med julen är ju allt gott man får äta, och det är ju så där gott just för att man inte alltid får äta det. Som saffran exempelvis, vörtbröd och pepparkakor. De smakerna ägs av den här högtiden och så ska det vara. Möjligtvis att en fisksoppa någon annan tid på året kan tillåtas lite saffran, men sen är det stopp. Och just på grund av det begränsade ätandet av saffran under resten av året så är jag helt galen i det nu. Så igår gjorde jag saffransgröt till frukost. En sån gång ska man ju egentligen fläska på med allt man kan, jumust, vörtbröd, pepparkakor och grejer, men för mig räckte det med gröten. Jag gjorde helt enkelt mannagrynsgröt men tillsatte ca. 0,25 g saffran (en halv påse) i den varm mjölen innan jag vispade ner grynen. Det blev jättegott! Men jag glömde saltet... Det tycker jag var väldigt klantigt för det lyfter ju liksom allt, smakerna känns mycket mer med salt. Men det var gott ändå, särskilt med blåbärssylten till. Så testa det någon gång under julen! Den blir ju vädligt fin också, med den gula färgen och den blå sylten.

Så här gjorde jag för en portion:


Saffransgröt

1. Värm 2, 25 dl mjölk i en kastrull.

2. Rör ner 0,25 g saffran och låt det lösa sig i mjölken medan mjölken kokar upp.

3. Vispa ner 2 msk mannagryn i mjölken och koka upp gröten. Sänk värmen och låt gröten sjuda i ca. 2-4 minuter så den blir den konsistens som du vill ha.

Servera med blåbärssylt. Klart!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards