Alla inlägg den 8 december 2012

Av enkakaiugnen - 8 december 2012 10:45

 

Jag kastar in en liten julkaka såhär mitt bland alla julgodisar. En liten saffranskaka med lingonsylt i. Tyckte det lät spännande med saffran och lingon och det smakade riktigt bra, även om jag kan tycka att det hade varit bra med lite mer saffranssmak. Den blev lite klen tyvärr, men ändå en god kaka. Receptet kommer ur ICAs jultidning, här är det.

 


Saffransgrottor med lingon ca. 25-30 st

1/2 g saffran

1 dl strösocker
4 1/2 dl vetemjöl (4 1/2 dl motsvarar 270 g)
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
200 g smör eller margarin
portionsformar till mindre bröd
 4 msk rårörda lingon eller hallonsylt
 
Gör så här:

Sätt ugnen på 200°C.
1. Stöt saffranet i en mortel med 1 msk av sockret.

2. Blanda ihop resten av sockret med det stötta saffranet, mjöl,et bakpulvret och vaniljsockret i en skål.

3. Skär smöret i mindre bitar och tillsätt det. Arbeta snabbt ihop till en deg.

4. Plasta och låt degen vila en liten stund i kylen så blir den lättare att hantera. 
5. Sätt formarna på en plåt. Forma degen till valnötsstora bollar och lägg dem i formarna. Gör en fördjupning i varje kaka och lägg i sylten.
9. Grädda mitt i ugnen ca 12 minuter.

Låt kakorna kallna på galler. Klart!

   

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2012 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards