Alla inlägg den 14 december 2012

Av enkakaiugnen - 14 december 2012 10:15

 

Nu tyckte mamma visserligen inte att det var knäck i dom här, men det tyckte jag. Det var lite mer chokladsmak i dom i och för sig, men det var ända som en mandelmussla fylld med knäck och det var precis lika gott som det låter. Väldigt juligt dessutom, tycker jag. Vi fick dom på det försenade adventsfikat i söndags, tillsammans med adventskransen, chokladkakor, pepparkakor och skumtomtar. Och glögg och kaffe till det. Sockerchock deluxe men det var det värt. December går för fort tycker jag. Det var ju nyss första advent! Och nu är Lucia också förbi. Snart är det midsommar. (Ber om ursäkt för bildkvaliteten, hade bara mobilkameran med mig).


Juliga knäckkakor

Kakor:

200 g smör

1 ½ dl havregryn

1 ½ dl strösocker

1 ägg

2 ½ dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

 

Chokladsmet:
125 g smör

1 ½ dl strösocker

4 msk grädde

1 msk kakao

3/4 msk vetemjöl

75 g hackad mandel


Gör så här:

   Sätt ugnen på 175 grader.

1. Smält smöret och låt det svalna. Häll smöret över havregrynen.

2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.

3. Blanda vetemjöl, kakao och bakpulver. Rör ihop alla ingredienser till en smet.

4. Ställ ut små formar (som till hallongrottor) på plåtar. Klicka i ca. 1 tsk smet i varje form (inte mer, för de pöser upp).

5. Grädda mitt i ugnen i ca. 8 minuter. Kakorna ska inte vara helt genomgräddade, för de ska in i ugnen igenn..


Chokladsmet:

1. Blanda alla ingredienser till chokladsmeten utom mandeln i en kastrull. Låt koka upp och sjuda i ca. 7 minuter. Rör om ibland. Rör ner mandeln mot slutet.

2. Klicka lite chokladsmet på varje kaka. Grädda en gång till i ca. 2 minuter.

Klart!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards