Alla inlägg den 18 december 2012

Av enkakaiugnen - 18 december 2012 08:15

Det visar sig att mina kusiner är nästan lika bakglada som jag är. Dom förekommer ju titt som tätt här på bloggen och denna gång är det en av de äldre modellerna kusin som har bakat och lånat ut recept och bild till bloggen, nämligen Sarah. Det är en mjuk pepparkaka hon gjort och den blev jättegod! Det syns ju förresten eftersom någon har varit och nallat på den. Undrar vem? Den såg väldigt god ut också så därför bad jag om receptet. Fler bakomgångar med kusiner finns här och här.

 

Sarahs pepparkaka

100 g smör
2 st ägg
2 dl strösocker
1.5 dl filmjölk
1.5 tsk malen ingefära
1.5 tsk malda nejlikor
2 tsk malen kanel
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl



Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.
1. Smält smöret och låt det svalna.

2. Smörj och bröa en form.

3. Vispa ägg och socker så det blir vitt och pösigt.

4. Tillsätt filmjölk, ingefära, nejlikor, kanel. Blanda till en jämn smet.

5. Blanda vetemjöl med bakpulver och rör ner i smeten.

6. Tillsätt det smälta smöret. Blanda ihop till en jämn smet.

7. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter.

Strö gärna strösocker över när den svalnat.

Klart!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards