Direktlänk till inlägg 12 oktober 2014

Tårtdagen och de 9 chokladtårtorna!

Av enkakaiugnen - 12 oktober 2014 21:23

         
Så kom den, den mest bakande dagen hittills under den här bloggens livstid. Det bakades från morgon till kväll med en hel massa personer inblandade som gjorde kaffe och eld i kaminen, kom med råd, lånade ut formar, fotade, åt upp smet, lugnade nerver, la ut physalis och bara bidrog till en trevlig stämning. Det var en riktig toppendag och tårtorna blev till slut riktigt hyffsade. Det var en sån enorm lättnadens suck som drogs när brudparet hade smakat de första bitarna och tyckte om dem. Och vilket brudpar sen! Det fullkomligt strålade om dom och det var ett så fantastiskt fint bröllop! Glatt och roligt, fyllt av skratt och glada miner. Det kommer jag leva länge på!

   

Det var första gången jag gjorde något större projekt som det här och jag vågade inte riktigt i början så jag sa nej... Men efter lite mer tänkande och en försäkran om att det inte krävdes några rosor eller annat lulllull i sugarpaste så vågade jag mig på projektet och det är jag så glad för nu. Men det var nervigt ända till sista timmen innan jag visste om chokladtryffeln skulle hinna stelna i tid. När tryffeln sedan skulle strykas ut på tårtorna och det var chokladsmet precis överallt så kände jag en viss stress. Som tur var kom min alltid lika effektiva bror med sambo i sista sekund och fick agera torkhjälp och physalisguide medan Anna-Sofie fotade (- ett bra team - kanske nåt vi borde utveckla?).

      

Det skulle vara 9 chokladtårtor med passionsfruktskräm och chokladtryffel, och de skulle garneras med lite exotiska frukter och bär i höstfärger. 9 chokladtårtor kräver lite planering och ungefär så här gick det till.

Jag bakade 12 tårtbottnar och frös in dem under veckan som var. Detta för att först få 9 bottnar och sedan kunna skära ut en våning till åt varje tårta för att få dem högre.

 

 

I fredags förberedde jag lite och fick då ett tips på hur man enkelt kärnar ur ett granatäpple: Häll ljummet vatten i en bunke och skär granatäpplet i 4 klyftor. Tryck ner en klyfta i taget i vattnet och vik den "ut och in" och lossa på kärnorna med fingrarna. Då lossnar de enkelt och det vita innerskalet flyter upp så det är enkelt att ta bort. Piece of cake.

På fredag kväll tog jag fram alla tårtbottnar och hackade chokladen till tryffeln. Sen blev det lördag. Eller först var det fredag kväll och jag satt i soffan med min kantarellmacka och önskade att det var lördag kväll så jag skulle veta hur det hade gått. Men sen blev det lördag.

På lördag morgon skar jag alla tårtbottnar i tre lager och la sedan på ett lager till. Jag gjorde fyllningen och fyllde sedan alla tårtor med passionsfruktskrämen. Det gjorde jag ganska tidigt så de skulle hinna gosa till sig lite och bli saftiga.

    

Ett bra tips när man fyller tårtor är att göra det i den springform som man gräddat tårtbottnen i. Då blir de ganska höga och fina.

På eftermiddan plastade jag alla tårtorna i sina springformar och packade hela bilen full av tårtor, choklad, physalis, bunkar, slevar, skålar och kastruller. 

På plats lagade jag chokladtryffeln och försökte sedan få den att stelna i två timmar, med en allt mer tilltagande panik. Tillslut hällde jag ut den i två låga ugnsformar för att få den kall och gud vad glad jag blev när den stelnat.

     

Jag försökte en gång att lägga lite ostelnad tryffel på tårtorna för att se hur det blev, men det blev inte bra. Inte då, men jag ska nog göra så i fortsättningen för det blev en riktigt bra och slät yta tack vare det som underlättade garneringen sen. Note to self: Gör tryffeln tidigare på dagen om den ska användas på kvällen.

Sedan var det ju bara resten kvar, det svåraste och roligaste.

 

Jag skulle nog kunna göra detta igen! Det var riktigt roligt och nervigt på samma gång, men det gick ju bra till slut. Kanske berodde det på brudparet också att det gick så bra, deras peppande längs vägen var guld värt!

 

Två lätt förvirrade syskon som inte vet var tårtan ska eller när...


Men vilken tårta var det då? Jo - här hittar ni hela recepet: Chokladtårta med passionsfruktskräm.

Tack för en fantastiskt fin dag och stort stort grattis till det fantastiskt fina och härliga brudparet! Ett gladare par och bröllop får man leta efter!

 

 
 
Ingen bild

Robert och Mattias

12 oktober 2014 23:39

Tusen tack kära Lotta!
Vi fick ett fantastiskt bröllop med de godaste tårtor vi någonsin ätit. Nu är vi på bröllopsresa och ångrar att vi inte fick med resetårta. Du är underbar!

 
Nanna

Nanna

16 oktober 2014 20:19

Men gud va fina! Önskar jag var lika begåvad som dig, verkligen imponerande. Hoppas ni hade en trevlig fest också, ser så ut :) Kramar från Nanna

http://www.snusmajoren.se/om-snus

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av enkakaiugnen - Lördag 13 april 08:39

  Sällan har våren varit så efterlängtad. Vi har haft snö i ett halvår nu, sedan 20 oktober. Efter en evighetsvinter tar vi nu alla chanser att skotta gångar i den 1 meter djupa snön som fortfarande brer ut sig på gräsmattan. Så nu kan vi röra oss ...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:46

    Ville testa en ny julkaka i år och det blev denna, en klassiker. Den är riktigt god, nästan lite som smågodis som man går och nallar av. Ganska tydlig ingefärssmak och de är väldigt lika cederpepparkakor som vi åt ofta när jag var liten ...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:40

  Det här är ett eget recept, kombinerat efter tre olika recept och det jag hade hemma. Vill helst inte använda glutenfri mjölmix när jag bakar, gillar hellre att använda bovetemjöl och havremjöl. Den är snabbakad eftersom den inte jäser, så väldi...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:21

  Ett tjockt täcke av snö som bäddar in träden och skogen runt knuten, ganska underbart faktiskt. Finns ju få saker som ger sån julkänsla som just snön och allt den för med sig. Doften av glögg är inte så tokig den heller, för julkänslans skull. ...

Av enkakaiugnen - 1 augusti 2021 10:03

  Vaniljbullar ca 30 st150 g smör1 dl strösocker1/2 tsk salt1 ägg50 g jäst   5 dl mjölk2 tsk kardemumma13-15 dl vetemjöl   Fyllning: 1-2 dl vaniljkräm, hemgjord eller marsankräm  Ca 50 g mjukt smör   Gör så här: 1. Smält smöret och ...

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards