Alla inlägg under augusti 2011

Av enkakaiugnen - 12 augusti 2011 22:09

Det har blivit lite av en plugg-tradition att dricka eftermiddagskaffe och äta scones på balkongen om det är sol. Lika trevligt som det låter oavsett dag i veckan, men fredagar är ändå lite speciella. Då kan man läsa gratistidning till sitt kaffe och bara mysa åt tanken på ledigt hela helgen. Om man har lite tur.


Eftersom jag gillar scones mer och mer så försöker jag göra dem lite nyttigare  så att jag kan äta så många som möjligt. Det var så de här godingarna kom till. De innehåller dinkel och GI-müsli (ja, jag vet, jag kanske borde hejda mej lite med nyttigheten) och är kryddade med kardemumma. Trots att de blev lite kompakta (tänkte först döpa dem till cement-scones men det gav fel associationer) så var smaken riktigt god. Särskilt med en klick smör på och lite kaffe till.


Nyttigare dinkelscones Ca. 18 st

3 dl dinkelmjöl med fullkorn

3,5 dl grahamsmjöl

1 dl rågflingor

1 ½ tsk bakpulver

½ tsk salt  

½ dl rårörssocker

2 dl GI-müsli

125 g smör

1 ekologiskt ägg

2 dl mjölk

1 tsk malen kardemumma


Gör så här:

Sätt ugnen på 250 grader.

1. Blanda alla torra ingredienser (utom kardemumman).

2. Skär smöret i kuber och nyp ihop det med degen (jag brukar micra smöret lite innan så det blir mjukare).

3. Blanda mjölk och kardemumma i en annan skål. Vispa ner ägget.

4. Blanda ihop de torra ingredienserna med äggmjölken till en smidig deg.

5. Forma till bollar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.

8. Platta ut dem lite och grädda i ca. 12 min.

Klart!

Man kan bygga små gubbar av scones om man har tråkigt eller om man helt enkelt hittar en scones som redan ser ut som en gubbe och bara behöver lite hjälp på traven. Då kan det bli så här fint:

Av enkakaiugnen - 8 augusti 2011 21:44

Jag tänkte att jag skulle "skoja till det" lite... och vara lite av en "wild one" (som mina vänner högst seriöst brukar kalla mig) så därför staplade jag bröden på varandra och tog kort! Tokigt va?

De blev hur som helst jättegoda och det var lite kul för det var första gången jag bakade ett bröd på dinkelmjöl (förutom GI-limpan). Läste på lite innan (duktigt) och lärde mig att dinkelmjöl kan behöva lite hjälp på traven med jäsningen, och att man därför kan tillsätta lite pressad citron i degen. 1/3 vetemjöl + 2/3 dinkelmjöl skulle vara bra att utgå ifrån i receptet, så så fick det bli. Nästan. Grunden till receptet är samma som till tekakorna på grötbas som kommer från Söta saker.


Dinkeltekakor Ca. 20 st små  
1,5 dl fiberhavregryn
2,5 dl vatten
50 g smör

2,5 dl mjölk
1 pkt jäst
½ dl sirap (el. socker)
½ tsk salt

1,5 msk pressad citron

4,5 dl vetemjöl med fullkorn + 1 dl till utbakning

6 dl dinkelmjöl med fullkorn
 
Gör så här:
1. Koka ihop havregryn och vatten till en gröt.
2. Häll över gröten i en bunke och klicka ner smöret och rör ut det.
3. Rör ner mjölken och smula sedan ner jästen. Rör ordentligt så jästen löser sig i vätskan.
4. Tillsätt sirap, salt, citronsaft och sist mjölet, lite i taget. Om degen är för lös/kladdig så tillsätt mer mjöl.
5. Låt jäsa under bakduk ca. 30 min (gärna mer).
6. Baka ut degen till bullar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och platta ut dem till kakor. Nagga.
7. Låt jäsa ytterligare 30 min under bakduk.
Sätt ugnen på 250 grader.
8. Grädda tekakorna i 10 minuter.
Klart och i alla fall lite nyttigt :) Och gott! Jag älskar mackor!!

Av enkakaiugnen - 7 augusti 2011 12:00

  

En bild säger mer än tusen ord. Min bror kände att han också så väldans gärna skulle vilja baka kakor och pynta dem med rosetter, plastpinnar (?), pärlor, värmeljus (?) och fjädrar (vad vill han??) och sen ta kort på dem så det gjorde han. Resultatet blev ett utlopp för en uppdämd kreativitet som bara var tvunget att få ta vägen nånstans och här ser ni resultatet. Under allt vackert pynt så är det en tokgod chokladkaka, som han fått som kaka-på-burk-present av mig. Som pappa brukar säga: "det är kul att kunna hjälpa till". Särskilt en sån här gång när det fanns ett starkt behov av att...skapa...

Av enkakaiugnen - 6 augusti 2011 17:00

  

De här passar helt perfekt in på Månadens sötsak i augusti, där temat är lättbakat. Jag gjorde dem en kväll när jag var bullsugen och inte orkade knåda eller vänta på jäsning. Man bara rör ihop dem, klickar ut smeten i formar, lägger i fyllning och gräddar. De blir klara medans man kokar kaffe, sen får man fika och dagen blev helt plötsligt lite bättre än den var innan.


Hastbullar  Ca. 10 st

3 1/4 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

3/4 dl strösocker

75 g mjukt smör

1,5 dl mjölk

1 tsk kardemumma


Fyllning:

25 g mjukt smör

2-3 tsk philadelphilaost

2 tsk vaniljsocker

1 krm vaniljpulver

2 tsk strösocker


Gör så här:

Sätt ugnen på 250 grader.

1. Blanda mjöl, socker, kardemumma och bakpulver.

2. Dela smöret i små bitar och nyp ihop med mjölblandningen.

3. Tillsätt mjölken och rör ihop till en deg.

4. Klicka ut smeten i muffinsformar, gärna i en muffinsplåt.

5. Rör ihop alla ingredienser till fyllningen, smaka av så det är lagom sött.

6. Gör en grop i varje bulle och lägg lite fyllning däri. Täck över fyllningen så den inte syns.

7. Pensla ev. med ägg och strö över pärlsocker så blir de lite snyggare.

8. Grädda i 10-12 min tills de är gyllenbruna.

Klart!    

Av enkakaiugnen - 5 augusti 2011 17:00

    

Den här måste ni prova, den var jättegod! Och enkel att göra. Man bara rör ihop degen, trycker ut den i en form, brer över sylten och så in i ugnen. Sånt gillar vi! Receptet kommer från en av mina nya favvomatbloggar Chiliconkarin. Ta en titt där om ni inte varit där redan, så otroligt mycket gott! Jag har testat tre recept därifrån och alla har varit toppen! Här är receptet:


Hallonkaka till ca. 10 pers

150 g smör

2 dl socker

1 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

1 ägg

3 ½ dl vetemjöl

3 dl fast hallonsylt


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Vispa smör och socker ganska luftigt.

2. Rör i ägget.

3. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ner i smeten.

4. Tryck ut degen i en pajform och jämna till den (jag tryckte upp den lite på kanten av formen också).

5. Bred på sylten, men lämna någon centimeter av degen längst ut.

6. Grädda i 30 minuter mitt i ugnen.

Låt den svalna lite innan den äts. Vi åt den med grädde och det var toppen!

  

Tack Karin!

Av enkakaiugnen - 3 augusti 2011 23:10

P3 är oslagbart, och i kombination med bakning är det ännu bättre. Ikväll har jag lyssnat på "Hannas perfekta supersommar" (helt underbart att lyssna på) och bakat massor! Kul var det och gott blev det så nu är jag ganska sockerspeedad.


Först ut av kvällens bakverk är denna mannagrynskaka med blåbär.

Grundreceptet är från Söta saker men jag ändrade lite i det. Jag ville ha en annan smaksättning också så det blev blåbär och citron i min. Smaken var god, men konsistensen blev lite väl grynig tyckte jag. Nästa gång ska jag prova att byta ut hälften av grynen mot vetemjöl och se vad som händer. Man måste ha lite spänning i vardan...


Mannagrynskaka med blåbär  

5 dl mannagryn

1 dl rapsolja

2 msk pressad citron

1 tsk bakpulver

2 dl socker

2 dl mjölk

2,5 dl frysta/färska blåbär


Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Smöra och bröa en kakform.

2. Blanda gryn och olja ordentligt.

3. Rör ner alla andra ingredienser utom blåbären. Blanda ordentligt.

4. Vänd försiktigt ner blåbären och rör lite så de fördelas i smeten.

5. Häll smeten i formen och grädda i ca. 50-60 min. Jag gräddade i 65 eftersom jag använde en gammaldags sockerkaksform.

Perfekt brunchkaka och kanske till och med lite nyttig?

Av enkakaiugnen - 2 augusti 2011 16:30

 

Den här pajen har många fördelar: den går supersnabbt att göra, är full av blåbär och är dessutom återvinningsvänlig till max. Jag kom på det här receptet när jag skulle baka något till Månadens sötsak och temat var återvinning. Så det finns en till sån här paj, fast med äpple, här på bloggen. Den är perfekt att göra när man har en/några småkakor av olika sorter i frysen som man vill bli av med. Receptet är bara till en person, alltså en portionsform. Den funkar bäst i portionsformar och smakar massor av blåbär! 

Blåbärsstinn återvinningspaj 1 paj

1 1/4 dl blåbär

1 tsk potatismjöl

1 tsk rårörssocker (el vanligt socker)

4-5 småkakor (beroende på kakstorlek, men jag tänker svenska småkakor, inte cookies)


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

1. Blanda blåbär, socker och potatismjöl och häll i en ugnsfast portionsform.

2. Riv över småkakorna med hjälp av ett rivjärn, använd den småhåliga sidan.

Riv över så pass mycket smulor att det täcker blåbären (de sjunker ner i ugnen).

4. Grädda i ca. 15 min.

Låt svalna lite och ät med t.ex vanlijglass.

  

Kärlek!

Allmänt · Bär · Paj

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards