Alla inlägg under april 2012

Av enkakaiugnen - 15 april 2012 15:00

   

Det har varit för lite scones här hemma ett tag, men i nya kokboken hittade jag ett sconesrecept som jag ville testa. Som vanligt när jag gör scones så ville jag ha ett lite grövre bröd så jag bytta ut lite av vetemjölet mot dinkelmjöl och la till lite kardemumma. Goda blev de, de kanske till och med blir bättre utan karemumma även om jag verkligen gillar det. Men de var lite väl salta för att passa med kardemumman. Hur som helst är de väl värda att testa, med eller utan kardemumma.


Bergenströms scones - men lite grövre Ca. 16-20 st

3 dl vetemjöl

3 ½ dl dinkelmjöl med fullkorn

½ tsk salt

2 tsk bakpulver

2 dl tjock grekisk yoghurt

1 dl vatten

ev. 1 tsk malen kardemumma


Gör så här:

Sätt ugnen på 250 grader.

1. Blanda mjöl, salt och bakpulver.

2. Rör sedan ner yoghurt och vatten och blanda till en deg.

3. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela i 4-5 delar.

4. Forma tillrunda kakor och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Skåra dem korsvis med en kniv.

5. Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter.

Ät ljumna med smör, ost och marmelad. Det är fredagsmys på riktigt!

 

Av enkakaiugnen - 14 april 2012 11:00

 


   

Bara namnet gör ju att man verkligen gillar den här efterrätten lite extra. Receptet kommer från boken "Under valnötsträdet" av Anna och Fanny Bergenström. Jag fick den i födelsedagspresent förra veckan och den är på väg att bli min nya favoritkokbok! Den är indelad i olika smaker och ingredienser, där ett av kapitlen är citrus. De här små puddingarna är ur det kapitlet och de var väldigt lättgjorda och snabbt gick det också. De fick en ganska stark citronsmak men på ett bra sätt. En bra sötsyrlig citronsmak helt enkelt.


Små citronpuddingar Ca. 4 st

2 msk smör till formarna

rivet skal av en halv citron, helst ekologisk

3 msk pressad citronsaft

25 g smält smör

1,5 ägg

1 rågad dl socker

½ tsk vanilj

2,5 msk vetemjöl


Gör så här:

Sätt ugnen på 190 grader och smörj protionsformarna med smör.

1. Smält smöret.

2. Riv citronskalet, bara det yttersta gula. Pressa ur citronsaften. och ta bort kärnorna.

3. Vispa ägg och socker ljust och pösigt.

4. Rör ner citronsaft, citronskal, vanilj, vetemjöl och sist av allt smöret. Rör till en slät smet.

5. Häll smeten i portionsformarna och grädda i 12-15 minuter.

Sikta florsocker över och lägg på lite citronmeliss om du har det hemma. Kan tänka mig att det är gott med vispgrädde till.

      

Av enkakaiugnen - 11 april 2012 15:00

   

Citron är en av mina favoritsmaker så jag gillade verkligen de här. När kakan är gräddad och har svalnat så sticker man små hål i den och fyller den med en citronlag, det gör den jättesaftig! Jag hade ingen färsk rosmarin hemma, så jag använde torkad. Det gav inte samma smak (kan jag tänka mig) men det fanns ett litet sting av rosmarin i alla fall. Om man gillar citron så måste man nästan prova den här. Lättbakad och jättegod! Receptet kommer från tidningen Hembakat. Vill man hellre göra något med bara citron som smaksättning kan man helt enkelt utelämna rosmarinen, eller kanske prova citronkladdkakan istället.


Citron- och rosmarinkaka Ca. 16 bitar

225 g smör

1 msk finrivet citronskal (ca. 1 citron)

2 ½ dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

1 nypa salt

3 ägg

2 ½ dl vetemjöl

1 ½ tsk bakpulver

2 dl creme fraiche

½ dl mjölk


Citronlag:

0,7 dl citronsaft

0,7 dl vatten

1, 25 dl strösocker

1 stor rosmarinkvist (el. 1 tsk torkad rosmarin)

Finrivet skal från en citron


Gör så här:

Sätt ugnen på 180 grader.

1. Smöra och mjöla en form, ca. 20x30 cm.

2. Vispa smör, citronskal, socker, vanilj och salt ljust och luftigt.

3. Vispa ner äggen ett i taget.

4. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten.

5. Tillsätt creme fraiche och mjölk och vispa smeten slät.

6. Häll smeten i formen och grädda i ca. 35 minuter. Kolla med en sticka att den är färdig i mitten.

Låt svalna och gör lagen.

7. Blanda citronsaft, vatten, socker, rosmarin och citronskal i kastrull.

8. Värm över låg värme så sockret smälter. Koka därefter upp lagen och sänk sedan värmen och låt lagen sjuda i 5 minuter.

9. Stick små hål i kakan och häll på den heta lagen i omgångar. Låt kakan suga upp lite lag innan du häller på mer.

10. Låt kakan stå i 20 minuter så all lag har sugits upp innan du tar ur den ur formen.

Servera gärna med vispad grädde!

   

Av enkakaiugnen - 9 april 2012 20:38

   

Nu har kalassäsongen inletts i vår släkt. Det känns som vi inte gör nåt annat än äter tårta och bjuder hem varandra i april, maj och juni och ingen är väl gladare än jag. Jag fick som vanligt inleda detta marathon av kalas. Jag brukar alltid göra tårtor med marsipanlock när jag har kalas. Dels är det gott och sen blir det rätt fint också tycker jag. I år ville jag göra något med jordgubbssmak i tårtan så det fick bli jordgubbsgrädde och kiwimos i den. Jag var lite orolig för hur det skulle bli eftersom jag aldrig hade testat den kombon förut i en tårta, men det blev riktigt gott. Den är säkert väldigt god som sommartårta också! Vill man hellre ha blåbärsmousse i tårtan kan man titta här. Och är man en chocoholic finns det en väldigt chokladstinn tårta här. Men tyckte man att just kiwi och jordgubb lät lockande ska man fortsätta läsa, för så här gjorde jag.


Tårtbotten

3 ägg

3 dl socker

3,3 dl vetemjöl

2,5 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

1,1 dl kokande vatten


Gör så här:

1. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.

2. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och vänd ner det i äggsmeten.

Rör i, vispa inte.

3. Blanda sist ner det kokande vattnet och rör till en slät smet.

4. Häll upp i en smörad och bröad form med avtagbar kant (ca. 24 cm i diameter)

5. Grädda i 175 grader i 45 minuter.

(Öppna inte luckan under tiden, då sjunker den.)


Fyllning och montering:

4 dl grädde

1 dl jordgubbssylt

6 kiwifrukter

2 msk socker

Marsipanlock

Strössel, godis eller annat pynt


Gör så här:

1. Vispa grädden och lägg hälften av grädden i en egen bunke. Rör ner jordgubbssylten och smaka av så det är så sött som du vill ha det.

2. Skala och dela kiwifrukterna. Mosa eller mixa dem med en mixerstav till ett någorlunda slätt mos och söta med socker. Smaka av så det är lagom syrligt.

3. Skär bottnen i tre lager. Ett bra sätt är att använda en vass brödkniv och skära runt om tårtan med kniven först. När man gjort det lägger man kniver horisontellt längs med där man redan skurit och skär igenom tårtan.

Då blir varje lager lika tjockt.

4. Bred ut kiwin på det första lagret och lägg på nästa lager tårtbotten.

5. Bred över jordgubbsgrädden och lägg på locket.

6. Bred den vispade grädden över tårtan och lägg därefter över marsipanlocket. Garnera med det du tycker blir fint. Låt gärna stå 1-2 timmar före servering, men helst inte längre än så eftersom kiwimoset blir väldigt saftigt och bllöter upp tårtan en del.

Klart!


    

 

Av enkakaiugnen - 6 april 2012 23:00

        

I år råkar min födelsedag infalla på påskdagen och igår firades både det och att jag slutat plugga och tagit examen. Det blev ett skojigt kalas och sånglekarna varvades med tårta. I år gjorde jag en choklad- och blåbärstårta för första gången och den blev jättegod! Jag hade aldrig gjort en chokladbotten förut, men jag tog mitt (eller mammas egentligen) tårtbottenrecept och la till kakao och blåbär och det funkade bra. Det enda som var svårt var att skära bottnen i tre lager, vilket inte brukar vara svårt alls i det vanliga receptet. Det berodde nog mest på blåbären och eftersom man ändå ska täcka tårtan med glasyr så gör det inte så mycket. Jag fyllde tårtan med blåbärssylt och hallongrädde och täckte den med chokladglasyr och det passade väldigt bra ihop tyckte jag. Här är receptet. Vill man hellre göra en vanlig vaniljtårtbotten så kan man klicka här.



Chokladtårtbotten med blåbär, räcker till ca. 10-12 personer

3 ägg

3 dl socker

3,3 dl vetemjöl

2,5 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

4 msk kakao

2 dl tinade blåbär

1,1 dl kokande vatten


Gör så här:

1. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.

2. Blanda mjöl, bakpulver, kakao och vaniljsocker och vänd ner det i äggsmeten med en slev, vispa inte.

3. Blanda ner det kokande vattnet och rör till en slät smet.

4. Rör ner blåbären i smeten.

4. Häll upp i en smörad och bröad form med avtagbar kant (ca. 24 cm i diameter)

5. Grädda i 175 grader i ca. 50-55 minuter (prova med en sticka att den är klar).

Öppna inte luckan under tiden, då sjunker den.


Påsktårta

1 chokladtårtbotten

1,5-2 dl vispgrädde

½-1 dl hallonsylt (efter smak)

1 sats chokladglasyr

2 dl blåbärssylt


Gör så här:

1. Skär i tre lager. Ett bra sätt är att lägg kniven horisontellt med kakan och skära runt hela kakan först, en liten bit in i kakan. Sedan skär man horisontellt rakt igenom kakan, då blir lagren raka och lika tjocka runt om.

2. Bred blåbärssylt på första lagret och lägg på nästa lager.

3. Vispa grädden och blanda ner hallonsylten. Smaka av så det blir så pass sött/syrligt som du vill ha det. Bred hallongrädden på nästa lager. Lägg på locket.

4. Bred chokladglasyren på locket, snåla inte utan ta mycket. Bred krämen runt kanterna. Ett bra sätt är att "dutta" glasyren längs kanten först och sedan breda ut den runt om.

Garnera med godis, strössel, frukt, bär eller något annat du tycker blir fint.

Glad Påsk!

   

Av enkakaiugnen - 6 april 2012 22:56

 

Den här chokladglasyren har jag gjort flera gånger nu och den är så god! Funkar både som tårttopping, på muffins och på brownies. Den kommer från Leilas bok Hello Cupcake!


Cholkadglasyr

60 g mjukt smör

4,5 dl florsocker

0,75 dl kakao

1 tsk vaniljsocker

100 g philadelphiaost

0,5 msk varmt kaffe (dubbla om man ska använda den till tårtglasyr)




Gör så här:

1. Vispa ihopsmör, florsocker, kakao och vaniljsocker så det blir krämigt.

2. Tillsätt philadelphiaosten och kaffet och vispa till en slät smet. Blir den för fast så tillsätt mer kaffe så blir den lite krämigare.

 

Bra exempel på användningsområde, tårta!

Av enkakaiugnen - 4 april 2012 18:48

     

Det här är en av mina favoriter! Den här gången gjorde jag dem lite mindre i storlek, som en vanlig klassisk småkaka istället för en amerikansk cookie. Men smaken blev lite god för det. Jag brukar använda mörk choklad med blåbärssmak till dem, det är den som heter "Blueberry intense" och kommer från Lindt. Den är lite omständig att göra men inte alls svår. Den ska bara vila i kylen i omgångar, totalt 2,5 timmar. Men har man bara lite tålamod så får man sin belöning sen i chokladform och i det här fallet är det absolut värt besväret! Jo, en lite fråga också... Vilka är era favoritsmåkakor? Skulle vilja baka lite småkakor nu och vill gärna ha tips på goda och gärna lite annorlunda småkakor som ni gillar? Här är receptet på mina favoriter.


Kladdkakecookies Ca. 30 st

100 gram mjölkchoklad
100 gram mörk choklad
3 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
115 gr mjukt smör
3,1 dl brun farin
2 ekologiska ägg
1 tsk vaniljsocker
0,7 dl mjölk
2,5 dl florsocker

Gör så här:

1. Smält chokladen i ett vattenbad (skål över kastrull med kokande vatten). Låt den sedan svalna i ett kallt vattenbad.

2. Sikta samman mjöl, kakao, bakpulver och salt. Jag fick ta vårt durkslag och sikta med eftersom silen är trasig, men det funkade också.

3. Vispa ihop brun farin och smöret så det blandas bra.

4. Tillsätt ägg och vaniljsocker och vispa till det är krämigt.

5. Häll den avsvalnade chokladen i smörblandningen och vispa ner den.

6. Häll sist i mjölk och mjölblandning om varannat medan du vispar på låg fart.

7. Nu till det roliga:


Dela upp smeten/degen i 4 delar och lägg dem på varsin bit plastfolie. Plasta och lägg i kylen. Låt vila där 2 timmar.

8. Rulla varje degbit till en rulle, ca. 2,4 cm i diameter. Använd florsocker om det blir kladdigt, eller rulla degen inlindad i plastfolie. Så gjorde jag för då slapp jag kleta.

  Rulla in en boll och låt den rulla...

9. Plasta rullarna och låt dom vila en stund till i kylen, ca. 30 min.

10. Ta ut dom och rulla ca. 7 bollar av varje rulle.

11. Lägg bollarna i en skål med florsocker och dränk dom i sockret. Dom ska vara alldeles vita.

12. Lägg dom sedan på bakplåtspapper på en plåt och

grädda i 175 grader i ca. 12-15 min.

   

Av enkakaiugnen - 3 april 2012 18:25

      

Ugnen har gått varm här några dagar och alldeles nyss plockade jag ut en påskkaketårta som vi ska äta till efterrätt imorgon på jobbet. I övrigt har det bakats tårta, kladdkakecookies och så de här hallonrutorna. En ganska spännande smakkombination är det i dem; hallon, kokos och muskot. Recept är hämtat från tidningen Hembakat. Jag tyclte de blev helt okej, men lite väl söta för min smak. Med lite mer hallon och lite mindre muskot tror jag de blir perfekta! Om du bakar dem, så kom ihåg att skära upp och servera/frysa dem så fort de svalnat. Det gjorde inte jag, jag lämnade dem i formen och plastade den, men då uppstod någon form av kemisk reaktion och det översta lagret smälte lite här och där. Inte vidare snyggt men lika gott för det. Men vill man lyckas bättre än mig är det en bra idé att skära upp dem direkt.


Hallon- och kokosrutor Ca. 12 st

3,5 dl vetemjöl

3 msk mald mandel

1, 25 dl strösocker

250 g kallt, tärnat smör


Fyllning:

½ tsk riven muskot

½ tsk bakpulver

1 dl vetemjöl

4 ägg

1 tsk vaniljsocker

3,75 dl strösocker

1 msk citronsaft

300 g hallon (färska eller tinade)

2,5 dl kokos


Gör så här:

Sätt ugnen på 180 grader och smörj och mjöla en form, ca. 20 x 30 cm.

1. Sikta mjölet i en stor skål och blanda ner socker och mandelmjöl.

2. Nyp in smöret med fingertopparna tills det blir en smulig deg.

3. Tryck ut degen i formen och grädda kakbottnen i 20-25 minuter. Sänk därefter ugnstemperaturen till 150 grader.

4. Sikta ihop muskot, bakpulver och mjöl.

5. Vispa ägg och socker pösigt i en annan skål och vänd sedan ner mjölblandningen. Blanda i citronsaft, hallon och kokos.

6. Ta ut kakbottnen ur ugnen och häll fyllningen ovanpå bottnen.

7. Grädda i ca. 60 minuter, den ska bli gyllene. Blir den mörk för fort så täck med aluminiumfolie.

Låt kakan kallna, men skär den sedan i rutor och servera eller frys in.

Klart!

   

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards