Alla inlägg den 9 november 2014

Av enkakaiugnen - 9 november 2014 09:00

    Märkligt nog brukar jag kunna hålla mig undan sockerklorna de dagar jag har bestämt mig för det. Inte när det gäller den här kakan. Jag hade den i kylen över natten och skulle bara skära upp den och frysa in den men jag åt nog upp halva istället. Fick som mani på den och skar en liten bit till hela tiden. Så den får högt betyg, särskilt när den fått stå till sig ett tag. Receptet kommer från bloggen Baksugen. Den var ganska lätt att få till också, så den är ett hett baktips, särskilt till alla chokladfantaster och ni är väl några här misstänker jag?

Vilken är din absoluta chokladfavorit? Brownies? Chokladbullar? Eller nåt annat kul, kanske nåt mer matrelaterat?

   

Chokladcheesecake brownies 16 bitar
Brownie:
110g smör
50g mörk choklad (ca. 70 % kakao)
2 msk kakaopulver
2 1/3 dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
1½ dl vetemjöl
1 krm salt

Cheesecake:
200g färskost
3/4 dl socker
1 ägg
½ tsk vaniljsocker
1½ msk kakaopulver

 
Gör så här:
Värm ugnen till 175 C.
1. Hacka chokladen grovt och lägg i en liten skål. Smält smöret i en liten kastrull. Häll det smälta smöret på chokladen och rör om tills chokladen har smultit helt och hållet. Blanda i även kakaopulvret och rör om. Låt svalna.
2. Klä en liten långpanna med bakplåtspapper och smörj (20x20cm).
3. Blanda vetemjöl och salt i en skål, ställ åt sidan.
4. Vispa ihop socker, ägg och vaniljsocker för hand. Tillsätt chokladen lite i taget medan du rör om hela tiden.
5. Sikta ner mjölet och vänd försiktigt om till en jämn smet. Häll smeten i långpannan och ställ åt sidan.
6. Vispa färskost, socker, ägg och vaniljsocker mjukt och fluffigt, 1-2 minuter med elvisp.
7. Ta åt sidan en tredjedel av smeten och blanda ner kakaon i de 2/3 av cheesecakesmeten som är kvar och om rör om tills det blir jämnt.
8. Klicka cheesecakesmeten (både den vita och bruna) på brownien och dra sedan med en trubbig kniv igenom smeten så de blandas och ytan "marmoreras".
9. Grädda i mitten av ugnen i 35-40 minuter. Låt svalna. Ställ gärna i kylen över natten, skär sedan i bitar.
 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< November 2014 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards