Alla inlägg den 19 november 2014

Av enkakaiugnen - 19 november 2014 08:30

   

Jag köpte en grötbok för ett tag sen och jag gillar den bara mer och mer. Lagar mig sakta men säkert igenom den och har börjat baka en del bröd som finns däri. Det första brödet jag provade blev en succé! Jättegod smak och konsistens, det brukar ju bli så med gröt i. Däremot fick jag ändra receptet lite eftersom degen blev för torr annars. Jag tillsatte dubbelt så mycket olja och ca. 2-3 dl vatten till så att degen fick en smidigare konsistens.


Grötbröd med rågsikt 2 limpor

2 dl havregryn

4 dl vatten

½ tsk salt

(eller 4 dl färdig gröt)

½ dl rapsolja

1 dl mjölk

½ dl linfrö

25 g jäst

2 tsk malen brödkrydda

10 dl rågsikt


Gör så här:

1. Koka ihop gryn, vatten och salt till en gröt.

2. Ta kastrullen av plattan och tillsätt rapsolja, mjölk och linfrö. Låt det svalna tills blandningen är fingervarm.

3. Smula ner jästen i en degbunke och tillsätt grötblandningen och brödkryddan. Blanda ihop ordentligt.

4. Arbeta in 9 dl av rågsikten till en inte för fast deg (tillsätt mer vätska om du behöver, det gjorde jag, ca. 2-3 dl vatten till och ½ dl olja).

5. Låt degen jäsa en timme under bakduk.

6. Sätt ugnen på 200 grader.

7. Lägg bakplåtspapper i två brödformar och skeda i bröddegen i formarna utan tt knåda. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter.

8. Pensla med vatten och strö ev. på solrosfrön eller sesamfrön.

9. Grädda i ca. 30 minuter.

Klart!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< November 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards