Alla inlägg den 30 november 2014

Av enkakaiugnen - 30 november 2014 19:49

   

Första advent blev en riktigt vintrig dag. Vi gick genom skogen (som i brist på snö ändå var vintrig tack vare frosten) hem till mamma och pappa och blev bjudna på glögg och andra gosaker. Det brukar inte saknas där. Mamma kan inte riktigt hejda sig när det gäller sötsaker så det fanns allt från skumtomtar till kolor, pepparkakor, chokladskorpor och så den här saffranskakan. Jag karvade och karvade på den, men efter tredje biten blev jag tvungen att sluta. Synd eftersom den var supergod! Lingonen var lite syrliga och det passade perfekt ihop med kakan. Jag ska definitivt baka den jag med.


Saffranskaka med lingon

200 g smör

1 ½ dl mjölk

0,5 g saffran + 1 tsk strösocker

2 ägg

2 ½ dl strösocker

4 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

100 g riven mandelmassa

1 äpple i småbitar


Glasyr:

50 g smör

200 g färskost

1 dl florsocker

 

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Smält smöret, häll i mjölken.

2. Stöt saffran med strösocker och häll det i vätskan. Låt det dra i 15 minuter.

3. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt saffransblandningen.

4. Blanda mjöl och bakpulver. Rör ner det i smeten och blanda ner mandelmassan.

5. Lägg bakplåtspapper i botten på en pajform med löstagbar kant, ca. 24 cm i diam. och spänn fast det.

6. Skala äpplet och skär det i bitar.

7. Häll smeten i formen och strö ut äppelbitarna över smeten. Grädda i ca. 45 minuter tills kakan är genomgräddad. Låt de kallna.

8. Vispa ihop ingredienserna till glasyren. Bred den över kakan.

9. Blanda de djupfrysta lingonen med socker och strö det över kakan innan den serveras.

Klart!

    

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< November 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards