Alla inlägg den 12 november 2014

Av enkakaiugnen - 12 november 2014 08:00

 

Ibland - eller ganska ofta egentligen - så blir man ju paniksugen på efterrätt men orkar inte riktigt göra någon. Det är då man ska ha éclairer i frysen. Det är säkert fel på en hel rad sätt om man frågar bagare och konditorer, man får nog inte frysa dom. Men det gör jag ändå. Jag fryser in allt, med glasyr och hela baletten. Det är också ett big no-no, att frysa in med glasyren. Den ska man vispa i ordning när man tinat kakan sägs det, men vem orkar det helt ärligt? Inte jag i alla fall. Jag vill ta fram kakan, tina den och äta. Så jag fryser även éclairer. Det kan ju erkännas att det inte blir riktigt lika god smak på dom som när man nyss gjort dem, men det funkar fint med fyllningen i.


Den här gången fyllde vi med hjortrongrädde och chokladglass, sedan ringlade jag choklad över i slutet. Världens enklaste lilla efterrätt. Så här gör man från början, om man inte redan har dem i frysen vill säga.


Éclairer med glass 6 portioner (18 éclairer)

1 ½ dl vatten

1 ½ dl mjölk

90 g smör

1 ½ msk socker

½ tsk salt

3 dl vetemjöl

4 ägg


2 msk hjortronsylt som blandas med:

2 dl vispad grädde

500 g god chokladglass


Gör så här:

Sätt ugnen på 250 grader.

1. Koka upp vatten, smör, socker, salt i en kastrull.

2. Sänk värmen, tillsätt mjölet och rör ihop med en slev till en jämn deg. När degen lossnar från kastrullens kanter så är den klar. Ta bort den från värmen och rör lite till.

3. Ta fram en elvisp och vispa ner äggen i smeten, ett i taget. Vispa sedan en stund extra, tills smeten blir ljummen.

4. Fyll en spritspåse med smet och spritsa sedan ut 18 éclairer (små bullar) på en plåt med bakplåtspapper. Håll spritspåsen stilla och kläm ut smeten på samma ställe så blir det jämna bullar.

5. Sätt in plåten i ugnen, sänk värmen till 190 grader och grädda i 16-18 minuter. Låt svalna.

6. Skär éclairerna på mitten och lägg i/på glass och hallongrädde. Lägg locket ovanpå. Garnera med smält choklad.

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< November 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards