Alla inlägg den 1 november 2014

Av enkakaiugnen - 1 november 2014 08:00

   

Efter mycket om och men och velande hit och dit över vilket recept jag skulle ta och hur det skulle bli med mjölet och undrande om det fanns frön och ork att baka överhuvudtaget, så bestämde jag mig till slut för att ge de här godingarna ett försök. Ibland lönar det sig att vara velig till sin natur, för jäklar vad goda de blev! Leilas recept funkar än en gång, det var ett sånt jag utgick från. Det tog visserligen lite tid men just denna dag var det något jag hade alldeles för mycket av. Det jag däremot inte hade var dinkelmjöl så det fick bli utan istället. Här är mitt recept, omgjort som jag vill ha det.

 

Solrosfrallorca. 20 st små

50 g färsk jäst (3/4 pkt)
1 msk brödkryddor
75 g smör
2 msk honung
4 dl kallt vatten
1 dl solroskärnor
1 dl pumpafrön
2 tsk flingsalt
2 dl fint rågmjöl
1 dl grahamsmjöl
2 dl rågsikt
4 dl vetemjöl

Ägg och solrosfrön till pensling

 

Gör så här:

1. Smula jästen i en bunke.
2. Smält smöret i en kastrull och lägg sedan i kryddor och honung. Låt det koka upp och häll sedan i kallt vatten.
3. Häll lite av vätskan (37 grader) över jästen och lös upp den. Häll i resten av vätskan.
4. Rosta solroskärnor och pumpafrön med flingsaltet i en torr kastrull. Tillsätt dem i degvätskan och rör om.
5. Blanda i mjölet lite i taget. Degen ska släppa i kanterna men fortfarande vara lite kladdig.
6. Arbeta degen i bakmaskin i ca. 20 minuter.
7. Jäs degen under bakduk till dubbel storlek i rumstemperatur, cirka 30 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader, varmluft.
8. Häll degen på mjölat bakbord och dela den i 20 bitar.

9. Rulla bitarna till bullar eller platta ut dem (jag gillar hellre platta bröd än runda bullar, smaksak) och jäs dem under bakduk på en plåt i cirka 60 minuter.
10. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö orostade solrosfrön och pumpakärnor över dem.
11. Grädda bullarna tills de fått en gyllenbrun färg, cirka 10 minuter.

Klart!

   

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< November 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards