Alla inlägg den 10 november 2014

Av enkakaiugnen - 10 november 2014 18:30

      

En av mina bästa inspirationskällor till bakningen är Martha Stewart. Det är nåt med det amerikanska över recepten som lockar. De här cookiesarna beskrivs som en blandning av chocolate chip cookies och banana bread, en mjukare variant av cookies. Jag gjorde mina lite för stora så då blev de ju inte så mjuka men smaken var riktigt bra! De hade ju extra allt också, både cookiedegen, banan, nötter och choklad. Det kan ju inte gå fel. Egentligen skulle det vara valnötter, men jag hade bara hasslnötter så det fick bli såna. Här är receptet.

Var letar du helst bakinspiration?


Mjukare chokladcookies med banan och hasselnötter

2,4 dl vetemjöl

1, 2 dl grahamsmjöl

1 tsk salt

1/2 tsk bakpulver

170 g mjukt smör

1, 2 dl strösocker

1, 2 dl brun farin

1 ägg

1, 5 tsk vaniljsocker

1 banan

2,4 dl havregryn

100 g mörk choklad, hackad i mindre bitar.

1, 2 dl hasselnötter, hackade i mindre bitar (eller andra nötter man gillar


Gör så här:

Sätt ugnen på 190 grader.

1. Blanda mjölsorterna, salt och bakpulver i en skål. Ställ åt sidan.

2. Vispa ihop smör, socker och brun farin med en elvisp till det är vitt och poröst.

3. Vispa ner ägget och vaniljsockret.

4. Mosa bananen och vispa ner den också.

5. Rör ner mjölblandningen och rör sist i havregryn, choklad och nötter.

6. Använd två skedar eller en glasskopa och skeda upp kakor på en plåt med bakplåtspapper. Försök få dem så runda som möjligt och lägg dem inte för nära varadra eftersom de flyter ut när de gräddas.

7. Grädda i ca. 12 minuter och vänd plåten efter halva tiden.

8. Låt kakorna kallna på galler.

Klart!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< November 2014 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards