Alla inlägg den 5 november 2014

Av enkakaiugnen - 5 november 2014 18:23

      

Om jag bara fick baka en kaka till resten av livet så skulle det bli de här. De är som en blandning av en småkaka och en brownie med så otroligt god chokladsmak. Just nu skulle jag kunna trycka i mig allihop, men det ska jag inte göra. Det här eviga bakandet kräver sina sockerfria dagar för att inte bli en hälsorisk. Idag är en sån dag. Jag letar fram en müslikaka istället och glädjer mig åt att fredan närmar sig fort som attan. Här hittar ni receptet på chokladcookiesarna.

Av enkakaiugnen - 5 november 2014 08:00

   

Det går inte att bortse från alla minnen den här gröten för med sig. Det här är min mormor och morfar i ett nötskal och därmed min barndom också. Det är nog bara blåbärsgröten som kan påminna mig lika mycket om de där helgmorgnarna för 20 år sen. Mormor och morfar hade kor så de åt frukost två gånger vilket också var mitt mål under de åren. När de kom in igen efter mjölkningen på förmiddan så gjorde mormor pyttipanna och så kokade hon gröt i av olika slag, ofta rågmjölsgröt. Jag hade suttit hemma en stund på morgonen och redan ätit frukost en gång men sådär lagom framemot klockan 10 så kilade jag ner till mormor och morfar. Den där doften när man kom in minns jag än, och ibland har jag sån tur än idag att jag lyckas pricka in tiden så jag får känna den. Hur man öppnar ytterdörren och hör att köksfläkten går och sedan när man kommer in i köket så luktar det så gott av pytt och gröt och kaffe att man kan smälla av. Så dit gick jag och satte mig på kökssoffan i hopp om att få frågan "Lotta, har du ätit frukost?" så jag kunde svara avvaktande och vitlögnigt och därmed också få delta i min andra frukost för dagen. Det fick jag, alltid. Det var så jäkla mysigt och jag är så oerhört tacksam och glad över att ha få växa upp så som jag gjorde. Kanske är det därför som den här gröten smakar lite extra bra i min mun, den bär liksom med sig mer.

I boken föreslår de att man ska servera den med bär, nötter och fruktyoghurt men än en gång kör jag på med mina olika syltsorter och mjölk. Denna gång blev den vinbärssylt med persikor till, det passade riktigt bra med det syrliga.


Rågmjölsgröt

2 ½ dl vatten

½-1 krm salt

3/4 dl rågmjöl, fint eller grovt


Gör så här:

Koka upp vatten och salt och vispa därefter ner mjölet. Låt koka sakta under lock i 8-10 minuter, rör om då och då.

Servera med sylt och mjölk, eller med fruktyoghurt om det känns fiffigare.

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< November 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards